Icon
Mobiilin markkina räjähti. Kuluttajien ajankäyttö mobiilissa rajussa kasvussa! Teknologia ja data

Mobiilin markkina räjähti. Kuluttajien ajankäyttö mobiilissa rajussa kasvussa!

07.08.2013 | Tuomas Avonius

Huolimatta talouden taantumasta ja mediamarkkinan vaisuudesta, yksi mediaryhmä on vuoden alkupuoliskolla ylitse muiden: mobiilimainonta. Huikeiden kasvuprosenttien taustalla on luonnollisesti vaatimattomat lähtötasot, mutta silti vuosia huhuiltu kasvu on alkanut voimakkaammin kuin moni ennalta osasi odottaa. Mobiili on tunkenut itsensä läpi sekä kuluttajien arkeen että mainostajien prioriteettilistalle, viimeinkin.

Konservatiivinen Suomi mediamarkkinana

Mobiilimainonta siis vihdoinkin kasvaa Suomessa sille kuuluvalla tavalla. Euroopasta olemme jo pari vuotta kuulleet samaa viestiä. Kuluttajien mediakäytössä maamme ei poikkea tilastollisesti eurokavereistaan juurikaan, mutta markkina ei ole nytkähtänyt eteenpäin rinta rinnan läntisen maailman kanssa. Mistä johtuu meidän konservatiivisuus ja kaiken tutkiva kansanluonteemme? Ei tarvitse mennä kuin Tukholmaan keskustelemaan mediakollegoiden kanssa, kun huomaa, miten innokkaasti läntisen naapurin markkinoijat ovat ottaneet vuosien varrella uusia ratkaisuja käyttöönsä. Onko myös niin, että palvelujen tarjonta Suomessa on ollut vaatimatonta tai jopa olematonta?

Oli niin tai näin, olen vuosia ihmetellyt, miksi Suomi tulee näissä muutoksissa aina minimissään vuoden tai kaksi muita Pohjoismaita sekä Eurooppaa jäljessä? Johtuuko se kenties kansanluonteestamme? Olemmeko kenties liian taipuvaisia historiallisesta perspektiivistä ajattelemaan liian kapeasti emmekä osta uusia ajatuksia ilman perusteellista aivojumppaa tai tutkimista? Olemmeko siis vain kansa, jonka perimässä on iskostunut ajattelu ”naapuri vie kuitenkin siemenperunatkin” tai ”parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla”?

Oli kuinka vain, olen erittäin tyytyväinen suomalaisten yritysten innokkuuteen lähteä hakemaan tikapuiden ensimmäisiä askelia tänä vuonna myös mobiilimainonnasta. Olemme kaikki samalla yhteisellä opintiellä ja parhaat kokemukset sekä opit voimme hankkia tiiviillä yhteistyöllä. Tästä se siis lähtee (lähti?)!

Miten kuluttajat mobiilia käyttävät?

Mobiilimarkkinan kasvun taustalla on selkeitä kuluttajien mediakäyttöön liittyviä syitä. Olennaisin näistä on kenties jopa liiankin yksinkertainen: ajankäyttö. Tämä liittyy selkeästi älypuhelimen yleistymiseen sekä tätä kautta kuluttajien rutiinien muuttumiseen. Mediatalot ovat taatusti jo tässä vaiheessa huomanneet, kuinka monta prosenttia digitaalisesta liikenteestä tulee mobiileista päätelaitteista. Kuukausikohtaiset muutokset ovat valtavia ja vauhti tuntuu vain rivakoituvan. Alla on kuvattuna eMarketerin vuoden 2012 luvut, jotka kertovat hyvin selkeää kieltä niistä syistä, joiden takia mobiilimainonta edustaa USA:ssa jo peräti 10 % digitaalisista investoinneista. UK:ssa ollaan lähes samalla tasolla. Ennusteet maailmalta ovat hämmentävän yhteneväisiä – tulevaisuudessa mobiilimainonta kasvaa rajusti.

Havainnot mobiilimainonnasta Suomessa vuonna 2013

Jos mobiilissa tapahtuva mainonta pitäisi tiivistää kahteen termiin, nostaisin esiin mainonnan huomioarvon sekä päätelaitteen henkilökohtaisuuden. IL-Median mainonnan tietopankin keskiarvot alkuvuonna 2013 mobiilikampanjoissa hipovat lähes 70 prosenttia! Jos tätä vertaa muiden mediaryhmien keskiarvoihin, voidaan todeta, että mainonta mobiilissa on sitä parasta premiumia. Henkilökohtaisuus lähtee päätelaitteen roolista kuluttajille. Nyt ja ennen kaikkea tulevaisuudessa mobiiliin siirtyy suurin osa ihmisten arjen asioista sekä tiedosta. Kun nämä kaksi asiaa yhdistää toisiinsa, on käsillä toimiva ja tehokas mediakanava.

Kuluttajien mediakäytön muutoksen taustalla rutiinien muutos?

Mobiilit päätelaitteet löytyvät siis tänä päivänä yhä useamman suomalaisen taskusta. Mediatalot ovat ottaneet mobiilin jakelukanavan huomioon sisällön tuotannossa yhä paremmin. Mobile First – ajattelu on arkea niin katajaisessa Suomessa kuin Googlen teknologiakeskuksessa. Kuluttajat ovat vähitellen muuttamassa käyttäytymistään esimerkiksi uutisten lukemisessa. Älypuhelin tarjoaa tiedon/palvelun/uutisen/pelin ajasta ja paikasta riippumatta. Muutama vuosi sitten kaikki nämä haettiin pc-laitteilta. Kaikki tämä johtaa kuluttajien ajankäytön muuttumiseen kuten eMarketerin taulukosta havaitsee. Kuluttajien ajankäyttö mobiilissa lisääntyy. Miten käy mainonnan painopisteiden tulevaisuudessa?

Digitaalinen mainonta – painopisteiden muutos tulevina vuosina

Verkkomainonnan osuus kokonaisinvestoinneista on saavuttanut jo varhaisteini-ikäisen tason. Kasvu on etenkin taantumavuonna 2013 maltillistunut. Mainostajista suurin osa on käyttänyt verkkoa hyväkseen mainonnassaan. Mobiilimainonta parhaimmillaan on osa kokonaista digitaalista suunnittelua. Ja näin sen tulisi myös olla. Aikanaan digitaalinen mainonta tulee olemaan täysin riippumatonta päätelaitteista. Silti käy mielessä, miten display-mainonnan kasvun tulevina vuosina käy, kun tarkastelee kuluttajien muutoksen vauhtia? Voiko olla niin, että mediataloilla on edessään lähitulevaisuudessa tilanne, jossa kokonaiskasvu mobiilissa tapahtuu esimerkiksi verkon display-mainonnan kustannuksella? Sen näyttää vain aika.

Mobiilia syksyä 2013!

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää