Icon
Miten Eurooppa pääsee digin kärkeen? Teknologia ja data

Miten Eurooppa pääsee digin kärkeen?

26.05.2014 | Lotta Heikkeri

Interact on IAB Europen vuosittainen suurin tapahtuma, joka kerää yhteen paitsi Euroopan IAB-maiden edustajia myös satoja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin ammattilaisia ympäri maailmaa. Pariisissa 20.–21. toukokuuta pidetyssä kongressissa perehdyttiin alan tärkeimpiin ilmiöihin. Puheenaiheiksi nousivat big datan merkityksellisyys, verkon yleisömittauksen tavat sekä sisältömarkkinointi.

Tämän vuoden Interactin teemana oli ”Creating a New Era for Growth”. Kongressin punaisena lankana kulki Euroopan nostaminen digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kärkeen.


Inhimillistä dataa

Ensimmäisen kongressipäivän teemoja olivat data ja natiivimainonta. Ensimmäisessä keynote-puheessa ComScoren toimitusjohtaja Serge Matta ruoti sitä, kuinka valtavista datamassoista saadaan louhittua merkityksiä ja miten löydetään ihmiset evästeiden ja lukuisten ruutujensa takaa.

Ajatus ihmisestä datan takana toistui monta kertaa päivän puheenvuoroissa. Exponentialin Bryan Melmed vakuutteli mielenkiintoisessa esityksessään ”Data’s Human Nature”, että koneet eivät pysty päihittämään ihmisiä erilaisten kontekstien ja konnotaatioiden ymmärtämisessä. Sekä Melmed että monet muut puhujat painottivat, että markkinoijan työ ei katoa automaation myötä, vaan se muuttuu enemmän ihmismielen ymmärtäjäksi.

Päivän vetävimmästä esityksestä vastasi BuzzFeedin Will Hayward, jonka konekiväärin nopeudella kulkeva puhe sekä nauratti että tarjosi paljon ajateltavaa siitä, miten saadaan sisältö – myös mainos – niin vetäväksi, että se on pakko jakaa. Esimerkkinä Hayward käytti ajanvietesivustolle varten luotua Purinan kissavideota, joka oli paitsi mainos myös istui täydellisesti BuzzFeedin muuhun sisältöön.

Ensimmäisenä päivänä julkistettiin myös IAB Europen odotettu AdEx-tutkimus eli Euroopan pieni mainoskakku. Verkkomainonnan panostukset lisääntyivät 11,9 prosenttia vuonna 2013, ja suurimpia nousijoita olivat odotetusti mobiili ja video. Eräässä paneelissa veisteltiin, että jo vuosia on hoettu ”tämä on mobiilin vuosi”, mutta nyt alkaa vihdoin näyttää siltä, että mobiili on vakiinnuttanut paikkansa mediamainonnan oleellisena kanavana.

Interact-päivä päättyi juhlallisesti gaalaan, jossa palkittiin maanosan mainonnan osaajia kolmessa eri kilpailussa. Mixx Awards, eDay Ranking ja Research Awards -palkintojen voittajista voit lukea lisää linkkien takaa.


Innovaatioita ja lentäviä pehmoleluja

Toisena kongressipäivänä paneuduttiin yleisömittaukseen ja innovaatioihin. Merkityksellistä yleisömittausta lähdettiin ruotimaan kahdessa eri paneelissa. IAB Europen brändimainonnan komitea on teettänyt mittaustapoja kartoittaneen tutkimuksen, jossa selvisi, että Euroopan markkinointialan ammattilaiset pitivät erityisen tärkeänä kehittää mittareita, jotka tekevät etenkin television ja onlinen välisestä vertailusta helpompaa. Tiedotteen tutkimuksen tuloksista voi lukea täältä.

Jokainen IAB Europen jäsenmaa sai tuoda kongressiin yhden kansainvälisen digimenestystarinan omasta maastaan. IAB Finlandin ehdotuksesta innovaatiopaneelissa oli mukana Roviolla brändiyhteistyöstä vastaava Raphaëlle Tripet, joka kertoi, kuinka globaalisti tunnettu Angry Birds on jalkautunut paikallisesti ympäri maailmaa. Tripetin tähdittämän paneelikeskustelun jälkeen nähtiin seminaarin lapsekkain ja innostunein hetki, kun Tripet heitti yleisöön lintupehmoleluja, joita kaikki yrittivät tavoitella.

Innovaatioiden perään ruodittiin vielä Euroopan digitaalisen liiketoiminnan lainsäädäntöä. Kuten paneelin vetäjä, IAB Europen Townsend Feehan virkkoi, oli melkoisen haastavaa tulla puhumaan EU-säädöksistä ja lobbauksesta pehmoleluheittelyn jälkeen.

Kaksi Interact-päivää tarjosivat kattavan kuvan siitä, millaisten asioiden parissa eurooppalaiset yritykset ja markkinoinnin parissa työskentelevät askartelevat nyt ja tulevaisuudessa. Oli kyse sitten innovaatioista, datan pyörittämisestä tai tietosuojasta, digimarkkinoinnin ala tarjoaa valtavasti haasteita ja mahdollisuuksia juuri nyt.

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää