Icon
Loistavia uutisia digimainostaja: puolet mainoksistasi huomataan! Teknologia ja data

Loistavia uutisia digimainostaja: puolet mainoksistasi huomataan!

26.05.2016 | Interquest

Mediakäytön myllerryksessä digitaalinen mainonta jatkaa voittokulkuaan Suomessa - mainospanostuksilla mitattuna digimainonta kasvoi suurimmaksi sysäten nyt myös sanomalehdet jalustaltaan (IAB kvartaalitiedote, 10.5.2016). Osa näistä panostuksista menee kuitenkin harakoille, sillä silmille hyppivä tai merkityksetön mainonta johtaa todennäköisimmin vain kuluttajien ärtymykseen ja mainonnan esto-ohjelmien käytön kasvuun.

Yli puolet mainonnasta huomataan laajalti, ja näkyvyys onkin toki tärkeä mainonnan onnistumisen mittari. Silti hyvin huomatustakin mainonnasta vain noin puolet osuu maaliinsa ja vaikuttaa aidosti kohderyhmäänsä. Korkeasta huomioarvosta ei siis ole itseisarvoksi, vaan kohdennukselle on syytä uhrata ajatus tai kaksi. Tavoittelenko näitä ihmisiä? Saanko heidät kiinni sopivalla hetkellä? Ja onko tämä juuri oikea media tuoda palveluani esiin?

Paitsi kohdennus, toimivimpia toteutuksia yhdistää myös selkeästi esiin tuotu ja kiinnostava sisältö, joka lisää kiinnostusta kohderyhmän parissa. Hyvinkin huomatut mainokset vaipuvat helposti keskinkertaisuuden alhoon sisällön saadessa aikaan lähinnä kyllästyneitä haukotuksia. Huomiota ei kuitenkaan kannata hakea hinnalla millä hyvänsä, sillä väärin kohdennettu ja riittävän häiritsevä tai epäselvä sisältö saa aikaan myös negatiivisia brändimielikuvia.

Mainonnan hyvän vastaanoton aikaan saama noste kannattaa toki ottaa talteen ja toimivimmille kampanjoille tyypillistä onkin, että myös mainostaja tuo itsensä selvästi esiin, mikä auttaa osaltaan myönteisten brändimielikuvien rakentamisessa.

Onnistuneen markkinointiviestinnän ilosanoman levittämiseksi InterQuest julkaisi jälleen vuotuisen Digimainonta-selvityksen, jossa luotiin katsaus suomalaisen digimainonnan nykytilaan.

Haluatko parantaa digimainontaasi? Tilaa raportti tästä.

Kirjoittaja Jaakko Hautanen toimii Insight Plannerina asiakasymmärrystoimisto InterQuestissa.

InterQuestin aikaisemmat IABlogikirjoitukset:

Törmäytä ja etsi kipupisteet – rakennusaineet aitoon asiakaskeskeiseen kulttuuriin
Ota Ryhmä 99 haltuun – kolme vinkkiä tehokkaampaan brändimainontaan
Ota monimediallisuudesta täydet tehot irti – jokainen kohtaaminen merkitsee!
Hyödynnä digimainonnan monimuotoisuus

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää