Icon
Kun martech pääsi markkinointijohtajan pöydälle Teknologia ja data

Kun martech pääsi markkinointijohtajan pöydälle

18.05.2017 | Dingle Oy

Markkinointiteknologioihin investoiminen on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana. Yhä useampi markkinoinnin ammattilainen satsaa teknologioihin, kuten esimerkiksi markkinoinnin automaatioon ja analytiikkaan, ymmärtääkseen paremmin asiakkaiden tarpeita, helpottaakseen ja automatisoidakseen prosesseja, sekä analysoidakseen kampanjoita ja day-to-day -tekemistä.

Yhä enemmissä määrin teknologioiden valtavirtaistuminen tuo teknologiat niin globaalin pörssiyhtiön markkinointijohtajan, kuin myös start-up -yrityksen markkinointipäättäjän pöydälle. Organisaation liikevaihto tai toimiala ei ole yhtä kuin teknologian investoinnit. Toki organisaation diginatiiviustaso antaa osviittaa siitä, millä tasolla digitaalisuus ja uusien teknologioiden käyttö on.

Investoinnit teknologiaan kasvavat. Kiinnostavaa onkin se, että keskimäärin markkinoinnin budjetista käytetään teknologioihin peräti 33 %.

Miksi martech-investointi kannattaa?

1. Parempi asiakasymmärrys
2. Sisältöjen personointi ja henkilökohtaisuus
3. Myynnin tehostaminen
4. Markkinoinnin prosessien läpinäkyvyys
5. Mittaaminen ja analysointi

Uskon, että tulevaisuudessa investointien määrä kasvaa entisestään. Uusien teknologioiden ottaminen vaatii toki aikaa, resursseja ja selkeää strategiaa, joten niiden implementointiin tulee varata aikaa.

Kirjoittaja Taru Laurila toimii Dinglen myynti- ja markkinointipäällikkönä. Hänen intohimonsa ovat elokuvat, vahvat brändit ja markkinoinnin uudet ilmiöt. Tarun löytää Twitteristä nimellä @tarulaurila

Lue myös Tarun aiemmat kirjoitukset: 

Kolme kiinnostavaa markkinoinnin ilmiötä juuri nyt
Näin asiakaskokemus mullisti viihdeteollisuuden - Case Netflix

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää