Icon
Kolme kiinnostavaa markkinoinnin ilmiötä juuri nyt Teknologia ja data

Kolme kiinnostavaa markkinoinnin ilmiötä juuri nyt

30.01.2017 | Dingle Oy

Livevideot

Ensin Twitterin omistama Periscope, sitten Facebook Live ja nyt Instagram. Teknologiajätit toinen toisensa jälkeen luottavat livevideoiden voimaan. Uusimpana ilmiönä lienee Instagram, joka lanseerasi livevideon 17.1. osaksi Instagram Stories -ominaisuutta. Mitä tämä tarkoittaa kuluttajalle?

Livevideot tuovat viimeisteltyjen ja editoitujen videosisältöjen rinnalle yllätyksellisyyttä ja ekslusiivisuutta. Kuluttajalle lempibrändinsä tuotelanseerauksen seuraaminen livenä tekee kokemuksesta ajankohtaisen. Brändeille livevideot puolestaan tarjoavat ennennäkemättömän paikan luoda vuorovaikutusta, pyytää palautetta, keskustella kuluttajien kanssa ja tehdä videohetkistä todella merkityksellisiä.

Musiikki, urheilu, elokuva, matkailu ja muut elämykselliset toimialat tulevat luottamaan livevideoihin enemmissä määrin. Uusien palveluiden lanseeraaminen, behind-the-scenes -videot sekä tapahtumien livetaltioinnit tulevat olemaan suuressa roolissa tänä vuonna.

Markkinoinnin automaatio

Yhä useamman markkinointipäättäjän roolissa korostuu markkinointiteknologioiden ymmärtäminen. Toimintaympäristön muutokset, kiihtyvä kilpailutilanne ja asiakkaiden muuttuvat tarpeet pakottavat organisaation kehittämään tapoja luoda lisäarvoa jokaisessa kohtaamisessa.

Viime vuosien aikana uudet teknologiat ovat mullistaneet markkinointiteknologioiden ympäristön, kuten seuraavassa kuvassa huomaatte.

Vuosi 2012 näytti varsin yksinkertaiselta nykypäivään verrattuna:

Viimeisin, vuoden 2016 kuva näyttää ihan muulta:

Markkinoinnin automaatio tekee sisällön levityksestä, kohderyhmien tuntemisesta ja datan hyödyntämisestä helpompaa ja vaivattomampaa. Se tekee day-to-day markkinoinnista tuloksellisempaa ja tehokkaampaa sekä automatisoi toimenpiteitä.

Interaktiivinen sisältö

Sisältömarkkinointi-Instituutin mukaan interaktiivinen sisältö herättää 81 % enemmän kiinnostusta kuin staattinen sisältö.

Interaktiivinen sisältö, kuten esimerkiksi white paper, infograafi tai vaikka 360-video, tarjoavat käyttäjille uusia mahdollisuuksia osallistua, kommentoida - ja yllättyä. Markkinoija voi esimerkiksi lisätä sisältöön erilaisia klikattavia osia, joiden avulla käyttäjä pääsee testaamaan ominaisuuksia, oppimaan ja innostumaan uusista asioista. Interaktiivisen sisällön mukaan tuleminen mahdollistaakin personoidun ja mieleenjäävän, henkilökohtaisen kokemuksen.

Kirjoittaja Taru Laurila toimii Dinglen myynti- ja markkinointipäällikkönä. Hänen intohimonsa ovat elokuvat, vahvat brändit ja markkinoinnin uudet ilmiöt. Tarun löytää Twitteristä nimellä @tarulaurila

Lue myös Tarun aiempi kirjoitus: Näin asiakaskokemus mullisti viihdeteollisuuden - Case Netflix

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää