Icon
Hyödynnä digimainonnan monimuotoisuus Teknologia ja data

Hyödynnä digimainonnan monimuotoisuus

10.06.2015 | IABvieras

Kuluttajat vaativat brändeiltä ja yritysten palveluilta yhä enemmän viestintää ja vuorovaikutusta. Digimainonnan moniulotteisuus ja monimuotoinen ympäristö tarjoavat mainostajille tavan palvella kuluttajien kasvavia vaatimuksia ja tarpeita, esimerkiksi informoimalla kuluttajia display-mainonnalla ja tarjoamalla persoonallista sisältöä natiivimainonnan kautta.

Verkko tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tehdä tehokasta ja monipuolista taktista sekä brändimainontaa verkossa. Näiden avulla mainostajat voivat olla vuorovaikutuksessa asiakkaidensa kanssa, lisätä kiinnostusta, aktivoida kuluttajia sekä vahvistaa samalla brändimielikuvia.

Digimainonnan automaation kautta mainontaa voidaan kohdentaa monin eri tavoin ja tavoittaa kapeampiakin kohderyhmiä eri medioista. Kohdentaminen asettaa kuitenkin omat haasteensa mainonnan sisällölle: on mietittävä mihin aikaan ja missä päätelaitteessa kohtaaminen kuluttajan kanssa tapahtuu. Entä mikä on viestin vastaanottajan sen hetkinen mielentila? Jos potentiaalinen asiakas on jo vieraillut yrityksen sivuilla, odotukset viestinnälle ovat erilaiset kuin henkilölle, joka ei ole aiemmin kuullutkaan mainostajasta.

Digimainonta 2015 -selvityksessä pureuduimme syvälle digimainonnan sielunelämään ja selvitimme onnistuneimpien mainosten ominaisuuksia ja piirteitä.

Digitaalisessa ympäristössä brändimainonta toimii erinomaisesti. Onnistuneimmat brändimainokset jäävät mieleen, luovat positiivisia mielikuvia ja herättävät kiinnostusta. Onnistuneimpien brändimainosten kohdalla mainostaja sekä viesti ovat selkeästi esillä. Näissä mainoksissa korostuu kuvan käyttö, jossa on mukana tuote sekä ihminen. Mainoksien paikka on myös selkeästi mietitty, jotta mainos varmasti tavoittaa oikean kohderyhmän, jolle mainoksen viesti on relevantti.

Onnistuneimmat taktiset mainokset erottuvat muusta mainonnasta ja aktivoivat kuluttajia ostamaan tuotteen/palvelun, hakemaan lisätietoja tai hakeutumaan mainostajan muun sisällön pariin.

Taktisissa mainoksissa on tärkeä esittää viesti ytimekkäästi ja halutun jatkotoimenpiteen pitää olla selkeästi esillä, jotta mainos aktivoi mahdollisimman suuren osan kohderyhmästä. Näiden mainoksien paikka on selkeästi mietitty ja näissä on brändin mukainen väritys, jotta kuluttaja tunnistaa mainostajan mahdollisimman helposti.

”On myös tärkeätä muistaa, että vaikka digistä saadaan dataa jatkuvasti reaaliaikaisesti, tämä ei tarkoita sitä että, kampanjat aktivoivat kuluttajat juuri sillä hetkellä kun he altistuvat mainonnalle. ”

Esimerkiksi henkilöt, jotka huomaavat display-mainoksen, joka ohjaa mainostajan muun sisällön pariin, eivät aina klikkaa mainosta juuri sillä hetkellä kun he altistuvat mainokselle. Monesti aktivoituminen tapahtuu vasta myöhemmin, kun se on ajankohtaista kuluttajille. Näin ollen myös taktisilla mainoksilla on aina vaikutusta brändimielikuviin.

Hakemalla vain korkeaa klikkiprosenttia tai huomioarvoa voidaan yrityksen brändimielikuvia rapauttaa nopeastikin, jos mitataan vain mainonnan senhetkistä välitöntä vaikutusta.

Lotta Olkinuora
Insight Planner, InterQuest Oy

Lotta Olkinuora on kansainvälisellä kokemuksella varustettu digitutkimuksen ammattilainen, joka auttaa yrityksiä viestimään ja mainostamaan menestyksekkäästi ja asiakaslähtöisesti.

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää