Icon
Eväitä bloggaamiseen IABlogissa Teknologia ja data

Eväitä bloggaamiseen IABlogissa

15.01.2014 | Marko Siltala

IABlogi on uusinut ohjeistusta blogiartikkeleiden kirjoittamiseen vuodelle 2014. IABlogi on verkkomainonnan edistystä ajava asiantuntijablogi, joka koostuu digialan yritysten mielipidevaikuttajien ja asiantuntijoiden kirjoituksista.

IABlogin tarkoituksena on lisätä tietotaitoa markkinaan ja edistää alan kehitystä tarjoamalla asiantuntijoille foorumi, jossa tavoittaa alan ihmiset ja levittää sanomaansa. Lähtökohtana on tuottaa ajankohtaista, hyödyllistä ja mielellään käytännönläheistä tietoutta sekä tarjota mielipiteitä.

Artikkelit IABlogissa:

Keskity omaan pääosaamisalueeseesi. Artikkelin tulee koskea digimainontaa ja -markkinointia tai siihen liittyviä aiheita. Suosittelemme käsittelemään aiheita, jotka parhaiten tunnet. Näin artikkeli tuottaa hyödyllistä sisältöä muille lukijoille.

Muista hyödyllinen sisältö. Voit käsitellä esimerkiksi viimeisimpiä alan trendejä, sivuta alan uutisia, hyödyntää case-esimerkkejä sekä antaa käytännöllisiä ja hyödyllisiä neuvoja tai näkökulmia. Hyvä tapa on aluksi miettiä aihetta joka voisi olla hyödyksi muille. Omaa kirjoitustyyliä ja esimerkiksi huumoria voi vapaasti käyttää.

Valitse oikea pituus. Suositeltava pituus artikkelille on noin 500–750 sanaa tai noin 1–1,5 A4-sivua (huom! ilman kuvia). Vastaanotamme mielellämme lyhyempiä ja hieaman pitempiäkin artikkeleita, mutta emme kuitenkaan suosittele kirjoittamaan yli 1 000 sanan artikkeleita.

Mene suoraan asiaan. Kun kerrot pääpointtisi heti artikkelin alussa, on huomattavasti todennäköisempää, että lukija myös lukee tekstin loppuun.

Vältä liiallista kopiontia. Suosittelemme tuottamaan mahdollisimman paljon omaa sisältöä sen sijaan että kopioisit sisältöä muualta. Toki muita lähteitä voi hyödyntää ja sivuta, mutta älä kuitenkaan kopioi tekstiä sellaisenaan toisesta lähteestä. Mikäli viittaat muualle, tee se asianmukaisesti. Tällöin linkittäminen alkuperäislähteeseen on suositeltavaa.

Vahvista sanomaasi esimerkein. Suosittelemme havainnollistamaan viestiäsi ja käyttämään esimerkkejä. Suosittelemme videoiden, kuvien ja muiden case-esimerkkien käyttöä.

Vältä myyntipuheita. Voit hyvin käyttää esimerkkejä omasta yrityksestäsi. Muistathan kuitenkin, että tarkoituksena ei ole markkinoida yrityksesi palveluita vaan hyödyntää kokemuksianne esimerkkinä muille.

Vältä turhaa negatiivisuutta. Ethän käytä liiallista negatiivisuutta muita alan toimijoita, kuten yrityksiä tai henkilöitä kohtaan, varsinkaan ilman perusteltua syytä.

Edistä digimainontaa. IABlogin ja sen artikkeleiden tarkoitus on tukea ja edesauttaa verkkomainonnan edistystä tarjoamalla hyödyllistä ja mielenkiintoista sisältöä lukijoilleen.

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää