Icon
Euroopan verkkomainonta 24,3 miljardia euroa vuonna 2012 Teknologia ja data

Euroopan verkkomainonta 24,3 miljardia euroa vuonna 2012

28.05.2013

IAB Europen vuosittainen AdEx Benchmark -tutkimus vahvisti verkkomainonnan olleen vuoden 2012 suurin kasvaja mediamainonnan eri kategorioiden vertailussa. Euroopan verkkomainonta kasvoi 11,5 % tavoittaen jo huikeat 24,3 miljardia euroa ja 26 %:n osuuden mediamainonnan kokonaisuudesta. Tutkimus kattaa 26 Euroopan maata, ja reipasta kasvua nähtiin niin nousevilla nuorilla markkinoilla kuin digitaalisen kehityksen konkarimaillakin.

Tutkimus jakaa verkkomainonnan kolmeen segmenttiin: 1. display-mainonta, 2. luokitellut ilmoitukset ja sähköiset hakemistot sekä 3. hakumainonta. Mediakulutuksen muutos sekä päätelaitteiden uudenlainen käyttö ovat vauhdittaneet kasvua näissä kaikissa segmenteissä.

Display-mainonta houkuttelee brändimainostajia
Display-mainonta kasvoi edellisvuoteen verrattaessa 9,1 % tavoittaen 7,8 mrd euroa. Kasvuvetureina toimivat mobiili- sekä videomainonta. Luotettavampi yleisömittaus, entistä parempi kampanjamittaus sekä kehittynyt automaatio verkkomainonnan ostossa on nostanut mainostajien kiinnostusta verkkomainontaa kohtaan. Videomainonta on kasvattanut verkkomainonnan roolia brändimainostajien keskuudessa ja kasvua nähtiinkin reippaat 50,6 % lähes 661,9 milj. euroon. Tämä on ensimmäinen kerta kun videomainonta saavuttaa Euroopassa kaksinumeroisen osuuden display-mainonnan kokonaisuudesta (osuus 12, 9 %). Mobiilimainonta kasvoi 78,3 % lähes 392 milj. euroon kattaen nyt 5 %:n osuuden Euroopan display-mainonnasta.



Luokitelluilla ilmoituksilla ja sähköisillä hakemistoilla yhä vahva asema Pohjoismaissa
Luokiteltuihin ilmoituksiin ja sähköisiin hakemistoihin investoitiin 4,5 mrd euroa. Tämän kategorian kehitystä tukevat ilmoitusten jatkuva kehittäminen mainostajia paremmin palveleviksi, voimakas uudelleenohjaus printistä online-medioihin sekä vahva asema Pohjoismaissa ‒ Tanskassa kasvua 20 % ja Ruotsissa 23,9 %.

Mobiilihaku vauhdittaa hakumainonnan kasvua
Hakumainonnan kasvu edellisvuoteen oli suurin verkkomainonnan kategorien keskinäisessä vertailussa. Hakumainonta kasvoi 15,5 % ja se kattoi 11,9 mrd euroa. Nousevan verkkomainonnan maan Venäjän 44,9 %:n kasvu antoi vauhtia koko markkinalle, mutta myös Euroopan kehittyneimmissä hakumainonnan maissa kuten Iso-Britanniassa ja Saksassa kasvu jatkui edellisvuosien tapaan. Pienten mainostajien investoinnit sekä mobiilihaku vauhdittivat tämän segmentin kehitystä.

10 suurinta verkkomainonnan maata Euroopassa:
(bruttoluvut)

1. UK: 6,6 mrd €
2. Saksa: 4,6 mrd €
3. Ranska: 2,8 mrd €
4. Venäjä: 1,5 mrd €
5. Italia: 1,4 mrd €
6. Hollanti: 1,2 mrd €
7. Espanja: 0,9 mrd €
8. Ruotsi: 0,8 mrd €
9. Norja: 0,6 mrd €
10. Tanska: 0,6 mrd €

Suomi n. 0,28 mrd €

         

Euroopan mediamainonta 2012     Euroopan verkkomainonta 2012
    


Lisätiedot
:

Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi

IAB Finland ry on verkkomainonnan etujärjestö, jonka jäsenistöön kuuluu lähes 100 jäsenyritystä. Jäsenyritykset ovat verkkomedioita, verkkomainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä ja mainosverkostoja. IAB Finland on IAB Europen jäsen.

IAB Europe on eurooppalainen verkkomainonnan etujärjestö, jonka jäsenistöön kuuluu 27 Euroopan maata sekä yli 5 000 yritysjäseniä.

Aiheesta lisää:
IAB Europen lehdistötiedote
IInteract-seminaarissa pidetty esitys (sisältää kuvia)

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää