Icon
Euroopan digimarkkina kasvoi 10 % vuoden ensimmäisellä puoliskolla Teknologia ja data

Euroopan digimarkkina kasvoi 10 % vuoden ensimmäisellä puoliskolla

12.11.2018

IAB Europe on tänään julkaissut yhteistyössä IHS Markitin kanssa AdEx Benchmark H1 2018 -tutkimuksen tulokset. Digitaalinen mainonta kasvoi 10 % 25,7 miljardiin euroon vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Mobiilimainonta ylitti 10 miljardia euroa ja lähestyy 50 %:n osuutta koko digimainonnan panostuksista. IAB Europen ja IHS Markitin syyskuussa julkaistu European Programmatic Market Sizing Report osoitti, että yli puolet ohjelmallisen ostamisen display-panostuksista on mobiiliin.

Videomainonta kasvoi yli neljä kertaa koko displayn verran ja edustaa nyt 30 % display-mainonnasta. Videon kasvu on nostanut koko displayn osuutta digitaalisen mainonnan kokonaispanostuksista. 

Display-mainonnan kasvu (+12, 3 %) jatkaa karkumatkaa hakumainonnan kasvusta (+10,2 %). Display-mainonta saavutti 10 miljardin euroa H1:llä ja vastaa 40 % koko digimainonnasta, ja haku puolestaan 46 %:a. Display-mainonta jatkaa vahvaa kasvua Keski- ja Itä-Euroopassa (+17,9 %) Länsi-Eurooppaan nähden (+11,2 %). Keski- ja Itä-Euroopan markkina (+17 %) vauhditti kokonaiskasvua samaan aikaan kun kypsemmät Länsi-Euroopan markkinat kasvoivat vähemmän (+9 %).

IHS Markit arvelee vuoden 2018 digitaalisen mainonnan panostusten ylittävän 50 miljardia euroa.

Lue lisää ja lataa tutkimusraportti IAB Europen sivuilta.

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää