Icon
Ekosysteemiajattelu avaa ovet digimarkkinoijalle Teknologia ja data

Ekosysteemiajattelu avaa ovet digimarkkinoijalle

25.02.2020 | Hannaleena Koskinen, SOK Media

Digimarkkinoija joutuu luovimaan jatkuvassa muutosten aallokossa. Luovuutta ja kykyä rakentaa käytännön innovaatioita vaaditaan enemmän kuin koskaan aiemmin. Annammeko kansainvälisten verkkogoljattien sanella malleja toiminnallemme? Vai ideoimmeko ja kehitämmekö uusia omia digimarkkinoinnin ekosysteemejä ja yhteistyömuotoja suomalaisia kuunnellen?

Google ilmoitti äskettäin päätöksestään estää kolmansien osapuolten evästeet Chrome-selaimessaan. Digimainonnan kohdentaminen sellaisena kuin olemme sen oppineet ymmärtämään, katoaa näillä näkymin tulevina vuosina. Ihmiset kaipaavat silti tulevaisuudessakin palvelevaa markkinointia. Moni digimarkkinoija on viettänyt unettomia öitä uutisen julkitulon jälkeen. Oma ensireaktionikin oli alkuun vähintäänkin hämmennys.

Päätöksen on nähty johtavan tilanteeseen, jossa Googlen, Facebookin ja Amazonin kaltaiset verkkojätit muodostavat omia ekosysteemejään. Hierarkia toimijoiden välillä jyrkkenee.

Miten suomalaisten digitaalisen markkinoinnin toimijoiden tulisi vastata tilanteeseen?

Vastaus kuuluu: Rakentamalla perinteiset kilpailuasetelmat rikkovia, ennakkoluulottomia yhteistyömalleja ”kotimaisen median hengessä”. Yhdistämällä voimamme. Ajattelemalla asiakkaiden ja kuluttajien etua ja toiveita. Ekosysteemien lähtökohta on, että kuluttaja saa parempaa palvelua.

Mielestäni aika on juuri nyt otollinen eri toimijoiden ennakkoluulottomalle yhteistyölle Suomessa.

Vanhat kilpailuasetelmat murenevat

Uusia mahdollisuuksia siintää horisontissa, kunhan uskallamme tarkkailla maisemaa huolellisesti. Suunnitelmien ja toiminnan punaisena lankana on pidettävä asiakkaan liiketoiminnan ja heidän haasteidensa ymmärtämistä sekä kuluttajien toiveita. Ekosysteemiajattelu antaa tähän hyvät eväät.

Maailmalla on jo paljon kiinnostavia esimerkkejä uudenlaisista yhteistyömalleista. Esimerkiksi Walmart rakentaa kumppaneidensa kanssa omaa ekosysteemiään vahvasti kuluttajien toiveita kuunnellen. Samaa filosofiaa noudattaa myös S-ryhmä, joka pyrkii tarjoamaan asiakasomistajilleen entistä merkityksellisempää markkinointia.

Vanhat kilpailuasetelmat muuttuvat markkinointiekosysteemissä nykyaikaisiksi yhdessä ja rinnakkain tekemisen malleiksi. Lokaali liiketoiminta- ja ihmisymmärrys voimistuu kansainvälisenä trendinä. Uusille kotimaisille medioille on vahva tarve. Myös kuluttaja kaipaa markkinoinnin viitekehykseksi jotain pienempää, lokaalimpaa ja käsitettävämpää.

Digimarkkinoijien on siksi herättävä kysymään itseltään uudenlaisia kysymyksiä ja uskallettava kyseenalaistaa vanhat kilpailuasetelmat: Miksi emme voisi tehdä yhteistyötä perinteisten kilpailijoidemme kanssa? Millaista on yhteistyö vähittäiskauppamedian, mediatoimistojen ja mediatalojen välillä 2020-luvun suomalaisessa digimarkkinoinnissa?

Ja se tärkein kysymys: Millainen ekosysteemi palvelee parhaiten asiakkaidemme liiketoimintaa?

Uudenlainen ekosysteemi on suomalaisille digimarkkinoijille valtava mahdollisuus, koska ekosysteemien avulla pystymme ymmärtämään parhaiten asiakkaiden liiketoimintaa ja siihen liittyviä haasteita.

Ekosysteemin tulee tarjota osapuolilleen dialogia ja yhteisöllisyyttä kaikkien osapuolten välillä. Unohdetaan hetkeksi kilpailijan tai haastajan roolit ja identifioidutaan ennemminkin sparraajan rooliin. Yhteistyön tulokset näkyvät nopeasti myös viivan alla.

Kirjoittaja Hannaleena Koskinen työskentelee medialiiketoiminnan vetäjänä SOK Mediassa tittelillä Head of Smart Marketing. 

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää