Icon
Blogiyhteistyön opas, osa 2: Miten löytää oikeat bloggaajat? Teknologia ja data

Blogiyhteistyön opas, osa 2: Miten löytää oikeat bloggaajat?

04.11.2014 | iab

IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmä julkaisee vuoden lopussa Blogiyhteistyön oppaan, joka sisältää tietoa suomalaisesta blogikentästä, katsauksen erilaisista yhteistyömuodoista ja runsaasti käytännön vinkkejä menestyksekkään blogiyhteistyön tekemiseen. Lisää projektin taustoista kertoo IAB Finlandin markkinointipäällikkö Lotta Heikkeri videohaastattelussa.

Opasta on ollut suunnittelemassa laaja kirjo sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin ammattilaisia. Oppaan lukuja tullaan julkaisemaan IABlogissa pala palalta, jotta kaikki pääsevät kommentoimaan asiaa ennen oppaan valmiin version julkaisua. Haluamme osallistaa kaikki bloggaajat ja digitaalista markkinointia tekevät mukaan projektiin! Ensimmäisen osan voit lukea täältä.

Valmis Blogiyhteistyön opas julkaistaan IAB Finlandin Blogiseminaarissa torstaina 11.12.


 

Miten löytää oikeat bloggaajat?

Blogiyhteistyön tärkein vaihe on sopivan bloggaajan tai bloggaajien valinta. Hyödynnetäänkö ammattibloggaajia vai harrastebloggaajia? Tehdäänkö yhteistyötä blogiyhteisöjen kanssa ulkoistamalla blogien valinta ja kampanjan koordinointityöt? Halutaanko ruokabloggaajia, muotibloggaajia, matkabloggaajia, yleisbloggaajia vai jotain ihan muuta?

Mitä paremmin tuote tai palvelu linkittyy blogin aihepiiriin, sitä uskottavampaa ja tehokkaampaa näkyvyyttä markkinoija saa. Tärkeää on miettiä minkälaisen ja kuinka suuren yleisön kukin blogit tavoittavat yksittäin tai yhdessä. Useiden blogien kampanjoissa on hyvä myös välttää päällekkäiskontakteja. Siksi blogimixiin voi olla hyvä valita myös eri aihepiirejä edustavia blogeja. Usein suosituimmilla saman aihepiirin blogeilla on paljon samoja lukijoita, joten kampanjan näkyminen useammassa paikassa saattaa myös ärsyttää lukijaa.

Aina yhteistyö aihepiirin suosituimman blogin kanssa ei ole oikotie onneen, sillä kyseisellä blogilla saattaa olla meneillään useita kampanjoita. Huomioi myös vaihtoehtona hyödyntää useampia pienempiä, ehkä myös eri aihealueiden bloggaajia. On hyödyllisempää ajatella blogikampanjoinnin kokonaistavoittavuutta yksittäisten blogien kävijämäärien tuijottamisen sijaan.

Tarkastele ainakin näitä asioita yhteistyöblogeja kartoittaessa:

Blogin tyyli ja aihepiiri. Onko blogilla jokin tietty teema tai aihepiiri, jota postaukset käsittelevät? Sopisiko tämä aihepiiri tuotteellesi tai palvelullesi? Bloggaajan kirjoitustyyli ja kuvien käyttö ovat usein harkittuja, ja he haluavat kirjoittaa itsensä näköistä sisältöä.

Mieti siis tarkkaan, ovatko blogin ääni ja visuaalinen ilme tarkoitukseesi sopivia, sillä blogikampanjoinnissa mennään bloggaajan ehdoilla. Muista siis tutustua blogeihin huolellisesti ennakkoon. Älä tarjoa vehnäleipäkampanjaa ruokabloggaajalle, jonka teemana on gluteeniton ja vähähiilihydraattinen ruokavalio.

Blogin tavoittavuus. Mitä enemmän blogilla on lukijoita, sitä isompi tavoittavuus blogiyhteistyöllä on. Mikäli blogin keskimääräisiä lukijamääriä ei ole tiedossa, voit saada siitä osviittaa esimerkiksi blogin kommenttien määrää tarkastelemalla. Mikäli blogissa on vilkas keskustelu ja sitä kommentoidaan usein, on se hyvä merkki (ei kuitenkaan tae) kävijämääristä. Blogien suosituimmuudesta ja tavoittavuudesta voit saada myös osviittaa myös erilaisten blogipalveluiden, kuten Blogilistan ja Bloglovinin avulla.

Avainsanatestit. Blogin tunnettuutta ja kävijämääriä voidaan myös testailla tekemällä avainsanatestejä. Bongaa avainsanoja blogista, sen nimestä ja sisällöstä ja suorita niistä haku. Näin voit selvittää kuinka hyvin blogi pärjää hakukoneissa.

Blogin ikä. Kauanko blogin perustamisesta on kulunut voi olla ratkaiseva tekijä tavoittavuuden saralla. Ensisilmäyksellä erinomaiselta vaikuttava blogi ei välttämättä kuitenkaan tavoita riittävää massaa, mikäli se vasta perustettu vähän aikaa sitten.

Tunnetun blogin vakiinnuttaminen vie yleensä vähintään 1–2 vuotta. Tämä liittyy osaltaan pelkästään jo siihen, miten Google arvottaa blogeja hakutuloksissaan.

Linkitykset muista blogeista. On hyvä merkki, että blogi kerää kosolti ulkopuolisia linkityksiä. Mikäli usea muu taho, esimerkiksi toinen nimekäs bloggaaja, suosittelee omilla sivuillaan ja linkittää kyseiseen blogiin, on tämä aina hyvä merkki. Tämä tarjoaa niin refenrenssiarvoa, kävijäliikenteen ohjausta kuin helpotusta hakukoneoptimoitumisessa.

Tilaajamäärät. Joissakin blogeissa on esillä blogin tilaajamäärä. Mikäli se on suuri, voidaan myös olettaa lukijamäärän olevan suuri.

Bloggaamisen tiheys. Niin lukijat kuin hakukoneetkin suosivat säännöllisiä ja riittävän aktiivisia blogeja. Mikäli blogin päivitystiheys on harva tai poikkeuksellisen vaihteleva, se ei ole hyvä merkki. Mikäli blogi taas päivittyy tasaisen vahvasti, esimerkiksi vähintään 2–4 kertaa viikossa, on tämä suotuisa merkki.

Aiempi yhteistyö. On myös hyvää tarkistaa, onko bloggaaja tehnyt aiemmin kaupallista yhteistyötä. Monet bloggaajat käyttävät postauksissaan aihesanoja, joiden avulla kävijä löytää helpommin itseään kiinnostavia postauksia. Kaupallisilla postauksilla on usein oma aihesanansa.

Aiempien yhteistöiden tarkastelu kannattaa: mikäli bloggaaja on aiemmin esimerkiksi teilannut vastaavan palvelun/tuotteen tai ylistänyt kilpailijan vastaavaa palvelua/tuotetta, voi yhteistyöajatuksesta luopuminen olla paikallaan.

Harrastebloggaajia käytettäessä vastuu bloggaajaan ohjeistamisesta kaupallisen yhteistyön etikettiin on mainostajalla: blogipostauksista tulee aina käydä selkeästi ilmi, että kyseessä on kaupallinen yhteistyö.

Sosiaalisen median tilit. Blogien näkyminen sosiaalisessa mediassa on oiva mittari arvioida blogia. Joillakin blogeilla on esim. Facebook-sivu, Instagram-tili, YouTube -kanava tai Twitter-tili. Mikäli sosiaalisen median tileillä on paljon tykkääjiä/tilaajia/seuraajia ja blogi on aktiivinen sosiaalisessa mediassa, on tämä hyvä merkki myös kävijämääristä. Blogien suosituimmuudesta ja tavoittavuudesta voit saada myös osviittaa myös erilaisten blogipalveluiden, kuten Blogilistan ja Bloglovinin avulla.

Mielipiteitä, ehdotuksia, ideoita? Sana on vapaa!

Noora Verronen työskentelee Social Media Managerina Tallink Silja Oy:llä.
Twitter

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää