Icon
Blogiyhteistyön opas, osa 1: Suomen blogikenttä Teknologia ja data

Blogiyhteistyön opas, osa 1: Suomen blogikenttä

28.10.2014 | Jari Jaanto

Bloggaamisesta on tullut viime vuosina suosittua ja bloggaajat ovat tärkeitä mielipidevaikuttajia. Kun yleisö viihtyy blogien parissa, myös brändit seuraavat perässä. Kaupalliset yhteistyöt yleistyvät, ja osa bloggaajista tuottaakin jo elantonsa blogien kautta tehdyillä kaupallisilla yhteistyökuvioilla.

IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmä julkaisee vuoden lopussa Blogiyhteistyön oppaan, joka sisältää tietoa suomalaisesta blogikentästä, katsauksen erilaisista yhteistyömuodoista ja runsaasti käytännön vinkkejä menestyksekkään blogiyhteistyön tekemiseen. Lisää projektin taustoista kertoo IAB Finlandin markkinointipäällikkö Lotta Heikkeri videohaastattelussa.

Opasta on ollut suunnittelemassa laaja kirjo sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin ammattilaisia. Oppaan lukuja tullaan julkaisemaan IABlogissa pala palalta, jotta kaikki pääsevät kommentoimaan asiaa ennen oppaan valmiin version julkaisua. Haluamme osallistaa kaikki bloggaajat ja digitaalista markkinointia tekevät mukaan projektiin!

Ensimmäinen osa kertoo bloggaajan ja yleisön vuorovaikutuksesta ja sen erilaisuuksista teksti- ja videoblogeissa. Sen lisäksi olemme jakaneet Suomen blogikenttää erilaisiin toimijoihin. Oletko samaa mieltä? Puuttuuko jotakin oleellista? Keskustelu on lämpimästi tervetullutta!

Valmis Blogiyhteistyön opas julkaistaan IAB Finlandin Blogiseminaarissa torstaina 11.12.




Bloggaajan ja yleisön vuorovaikutus

Kuten tutkimukset kertovat, uskovat ihmiset enemmän heidän tuntemiltaan ihmisiltä tuleviin suosituksiin kuin markkinointiviestintään eli mainontaan. Bloggaajilla onkin suuri valta vaikuttaa lukijoidensa mielipiteisin kertomalla tuotteista ja palveluista joita he käyttävät. Kun viesti tulee henkilöltä, johon on luotu syvempi suhde, on viestin vastaanotto helpompaa.

Bloggaajan ja lukijan tai katselijan vuorovaikutus toimii kuten kahden ihmisen välillä. Sisällöltään blogit voivat olla hyvinkin lähellä toimitettua sisältöä esimerkiksi aikakauslehdissä, mutta sillä erolla, että lukijalle muodostuu helpommin suhde bloggaajaan, joka kertoo omasta elämästään ja persoonastaan. Tämä myös luo paremmin uskottavuutta, kun bloggaajat tekevät suosituksia tai kertovat omista valinnoistaan. Mitä lähempänä bloggaaja on lukijaansa, sitä positiiivisempi vuorovaikutuskokemus muodostuu.

Vuorovaikutukseen vaikuttaa suuresti, onko kyseessä teksti- vai videoblogi. Videoblogilla voi välittää helpommin tunteita, mutta sisällön, esimerkiksi virheiden, korjaaminen jälkikäteen on vaikeampaa. Videoblogi myös mahdollistaa syvemmän henkilökohtaisen suhteen syntymisen bloggaajan ja katsojan välillä. Tekstiblogi taas mahdollistaa asiasisällön tarkemman tarkastelun ja myös helpomman virheiden korjaamisen ja päivittämisen jälkikäteen.

(Tähän kappaleeseen haasteltiin Katleena Kortesuota, Toni Nummelaa ja Jarno Alastaloa)



Suomen blogikenttä

Suomalainen blogikenttä on hyvin monipuolinen. Tärkeimpiä erottavia tekijöitä bloggaajien välillä kaupallisuus/ei-kaupallisuus sekä itsenäisyys/verkostoon kuuluminen. Markkinoijan näkökulmasta blogit ja bloggaajat voidaan jakaa karkeasti ottaen neljään kategoriaan kahdella eri akselilla:

A: Kaupalliset/ei-kaupalliset:

1: Harrastelijabloggaajat
Harrastelijabloggaaja pitää blogia omaksi ilokseen. Harrastelijabloggaaja ei tee kaupallista yhteistyötä.

2: Kaupalliset bloggaajat
Kaupallinen bloggaaja tekee kaupallista yhteistyötä, joko tuotteita ja palveluita tai rahaa vastaan.

B: Itsenäiset/verkostossa bloggaavat

3: Itsenäiset bloggaajat
Itsenäinen bloggaaja ei kuulu mihinkään blogiyhteisöön tai verkostoon. Hänellä on päätösvalta yhteistyöstä ja blogissa näkyvistä mainoksista. Hän hoitaa itse omat blogiyhteistyönsä tai käyttää ulkoista toimijaa.

4: Verkostossa bloggaava
Blogiverkostossa (esimerkiksi Blogirinki, Suomen Blogimedia) tai blogiyhteisössä (esimerkiksi Lily, Indiedays) blogiyhteistyö ja mainostaminen blogeissa tehdään usein verkoston tai yhteisön kautta. Osa bloggaajista saa myös palkkaa yhteisöltä.*

* Blogiverkostoista ja -yhteisöistä tulee oma kappaleensa oppaaseen, siksi niiden käsittely on tässä luvussa melko suppea.

Mielipiteitä, ehdotuksia, ideoita? Sana on vapaa!

19.04.2021

Markkinoinnin tietovarasto kasvun johtamisessa

Tämän päivän markkinoinnin johtajat ymmärtävät tiedon ja analytiikan merkityksen markkinointiorganisaatiossa, mutta monissa yrityksissä on vaikeuksia yhdistää datasta saatujen havaintojen vaikutus yrityksen tuloksiin.

lue lisää

22.10.2020

Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?

Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

03.06.2020

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

lue lisää