Tallenne: Ohjelmallisen ostamisen mahdollisuudet 2025
Tässä IAB Finlandin webinaarissa sukellettiin ohjelmallisen ostamisen ajankohtaisimpiin teemoihin, teknologisiin kehityssuuntiin ja tuoreimpaan tutkimustietoon. Aamun aikana tarjoiltiin asiantuntijapuheenvuoroja mm. datan hyödyntämisestä mainosinventaarin myynnissä, tekoälyn vaikutuksista ohjelmalliseen ostamiseen sekä siitä, miten pohjoismaisella teknologialla voidaan haastaa alan jättiläisiä.
Alta löydät tallenteen sekä ohjelman.
OHJELMA:
9:00 Alkusanat - Hanna Karta | IAB Finland & Ville Ahola | Adnami
9:15 Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa 2025 - Miia Salmi | Sanoma ja Ville Ahola | Adnami
Miia ja Ville IAB:n Ohjelmallisen ostamisen työryhmästä esittelevät työryhmän vuosittain teettämän tutkimuksen uunituoreet tulokset. Tänä vuonna tutkimuksen aiheita olivat muun muassa tekoäly, ohjelmallisen mainonnan tärkeimmät kehityskohteet sekä uusien kanavien siirtyminen ohjelmalliseen ostamiseen.
Tutkimus tarjoaa kattavan kuvan ohjelmallisen ostamisen tilasta Suomessa ja avaa, mitkä tekijät vaikuttavat alan kasvuun ja kehitykseen.
9:35 Ohjelmallinen CTV on uuden ajan tv-mainontaa - mitä tämä tarjoaa mainostajalle? - Anu Höglund ja Tea Hynynen | MTV ja Sami Karpinski | Muru Agency
Suomessa on otettu ensimmäiset askeleet kohti TV:n digitaalisten mainoskatkojen ohjelmallista ostamista. Tämä avaa mainostajille täysin uuden mahdollisuuden yhdistää TV-näkyvyys saumattomasti osaksi digitaalista kampanjastrategiaa. Tässä puheenvuorossa pureudumme siihen, miksi Connected TV (CTV) on juuri nyt mainostajan näkökulmasta ajankohtainen aihe Suomen markkinassa – etenkin, kun MTV3:n mainoskatkot ovat digitalisoitumassa ja tarjoavat uuden tavan tavoittaa kuluttajia ohjelmallisesti.
Lisäksi Muru Agencyn Sami jakaa käytännön kokemuksia onnistuneesta lanseerauskampanjasta, jossa MTV Video CTV -ratkaisua hyödynnettiin menestyksekkäästi osana kokonaisvaltaista mediaratkaisua.
9:55 Sell Side Decisioning - André Dyrenäs Donar and Daniel Ahlbert | Netric
Sell-side Decisioning refers to the emerging capability where publishers and SSPs, such as Index Exchange, leverage data and AI to make smarter, faster ad auction decisions traditionally handled by DSPs. Instead of simply routing ad requests, the sell side now activates data and custom bidding algorithms to optimize yield and relevance in real time. This innovation allows greater control over monetization and promotes a more balanced value chain across advertisers, publishers, and technology platforms.
10:15 How to outshine Big Tech - Clara Grelsson | Adnuntius
We are in a situation where large global corporations have taken a strong hold on the world’s media industry, but the winds of change are blowing. How can we find technology that outshines the major American giants, and what is our expertise here in the Nordics? We are also engaging in a dialogue about TTPA and how it will evolve the future of political advertising.
10:35 Loppusanat - Hanna Karta | IAB Finland & Ville Ahola | Adnami
BLOGI
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää