Icon
Yhteisömanagerin arki, osa 1 Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Yhteisömanagerin arki, osa 1

26.01.2015 | Marko Siltala

Viime vuosina on syntynyt täysin uudenlainen ammatikunta koordinoimaan yritysten vuorovaikutteista digiviestintää. Heitä kutsutaan yhteisömanagereiksi tai community managereiksi.


Yhteisömanagerit

Yritysten yhteisöllisyyden, digisisältöjen, ja somekanavien managerointi alkaa vihdoin vakiintua henkilöiden ammattinimikkeisiin asti. Mikä hienointa, muutos on tapahtumassa laajamittaisesti toimialasta ja yritysten koosta riippumatta.

Yhteisömanagereiden kasvu kuvastaa koko digimarkkinoinnin suuntaa. Kun aiemmin yrityksen somesisältöjä hoidettiin solidaarisesti vasemmalla kädellä muiden työtehtävien lomassa, niin nyt siihen varataan tarvittavat resurssit.

Vuorovaikutteisuus asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa on elintärkeää. Markkinoijan on hyvä määrittää, kenelle asiat on delegoitu. Onko ne kenties ulkoistettu? Onko managerointiin varattu riittävästi aikaa? Tärkeintä on manageroinnin valtuuttaminen. Näin kehitetään suunnitelmallisuutta ja reagointikykyä. Yhteisömanagerin työssä ajoitus on usein hyvin merkittävässä roolissa.


Yhteisömanagereiden arki?

Yhteisömanagerit koordinoivat yrityksen viestintää ja sisällöntuotantoa itsenäisesti sekä muiden kanssa. Siten he ovat tärkeässä roolissa markkinointiviestinnän avainhenkilöinä. He ovat sisältömarkkinoinnin kapelimestareita, joilla on käsissään iso vastuu.

Toimin itse yhteisömanagerina muutamalla eri foorumilla. Mielestäni yhteisömanagerin ehkä tärkein tehtävänä on luoda pöhinää ja pitää oma asia edustettuna digissä. Tämä tapahtuu avaamalla keskustelua sekä tuottamalla ja jakamalla sisältöä. Erityisen tärkeää on innostaa ja opastaa muita pöhinän luomiseen.

Tämän artikkelisarjan tarkoituksena on avata yhteisömanagerin roolia. Alan ammattilaiset ja yhteisömanagerin tehtäviä hoitavat henkilöt tulevat kertomaan omasta työstään. Ohessa listattuna kysymyksiä, joihin pyritään pureutumaan tämän postaussarjan aikana:

  • Millaisia asioita yhteisömanagerin työtehtäviin kuuluu? Millainen on yhteisömanagerin arki?
  • Millaisia ominaisuuksia ja taitoja yhteisömanagerilta on hyvä löytyä? Milloin yhteisömanageri on onnistunut työssään?
  • Mitkä ovat eri sidosryhmät ja tahot joiden kanssa yhteisömanageri toimii yhteistyössä?
  • Millaisia vinkkejä asiantuntijat antavat yhteisömanagerina toimimiseen?

Suuren suosion saanut suomalaisille yhteisömanagereille suunnattu CMAD 2015 (Community Manager Appreciation Day) -tapahtuma järjestetään tänään jo neljättä kertaa Lahdessa. Sarjan seuraavassa osassa Dinglen markkinointipäällikkö Joonas Villanen jatkaa pureutumista yhteisömanagereiden maailmaan ja kertoo kuulumisia CMAD 2015 -tapahtumasta.

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää