Icon
Verkkomedioiden yleisömittausta kehitetään Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Verkkomedioiden yleisömittausta kehitetään

13.11.2013

Suomessa siirrytään digitaalisten palveluiden yleisöjen paneelipohjaiseen mittaamiseen kuten monilla muillakin suurilla mainosmarkkinoilla on tehty. Median käytön muutos ja päätelaitteiden monimuotoisuus ovat asettaneet digitaalisten palveluiden yleisömittaukselle uudenlaisia haasteita. Yleisömittauksen asiantuntijoista koostuva verkkomainonnan etujärjestö IAB Finlandin Mittaustyöryhmä valmistelee parhaillaan uudet tarpeet huomioivaa digitaalisten yleisöjen mittaustapaa.

Mediakäytön muutos ja yleisöjen siirtyminen verkkoon sekä mobiilipäätelaitteiden käytön kasvu asettavat uusia vaatimuksia verkkomedioiden ja digitaalisten palveluiden kävijämittaukselle. Nykyisellä mittaustavalla on jatkossa haastavaa tunnistaa digitaalisten palveluiden käyttöä erilaisilla päätelaitteilla.

Tavoitteena yksi yhteinen valuutta digitaalisten yleisöjen mittaamiseen
Kuluvana syksynä ovat IAB:n mittaustyöryhmässä edustettuina olevat mediat, mainostajat ja mediatoimistot yhdessä printtimedian mittausta edustavan Levikintarkastuksen ja tv-mittausta edustavan Finnpanelin kanssa asettaneet tavoitteet ajanmukaiselle digitaalisten palveluiden yleisömittaukselle.

Tavoitteena on luoda mahdollisimman laaja ja kattava yleisömittauksen valuutta, joka vauhdittaa digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kehitystä. Luotettavasti ja läpinäkyvästi lasketun verkkovaluutan syntyminen on mediayhtiöiden, mediatoimistojen ja mainostajien mielestä tärkeä asia, jonka kehittämiseen halutaan sitoutua.

Nykyisestä mittaustavasta siirrytään menetelmään, jossa yhdistetään paneeliperusteista mittausta nykyisen kaltaiseen sivustomittaukseen. Eri kävijät -luku korvataan paneelista johdetulla yleisöestimaattiluvulla. Palveluista ryhdytään julkaisemaan myös kohderyhmätietoja. Lisäksi eri päätelaitteiden käytön mittaamista kehitetään niin, että jatkossa tunnistetaan käyttäjän päätelaite sivuston lisäksi.

Suomessa toimii tällä hetkellä aktiivisesti kaksi paneeliperusteisen mittauksen tarjoajaa, TNS Gallup ja Comscore. Kummankin kanssa käydään vuoropuhelua mittauksen kehittämisestä. IAB:n mittaustyöryhmässä työstetään myös mallia, jolla nykyistä läpinäkyvämmin voitaisiin valvoa mittauksen tuottamien lukujen oikeellisuutta.

Tavoitetilaan päästään useilla pienillä muutoksilla
Digitaalisten palveluiden yleisömittauksen ajanmukaiseen tavoitetilaan pääseminen ei tule tapahtumaan kerralla, vaan edessä on useita pienempiä askeleita. Ensimmäinen muutos on verkkopalvelujen kävijämääriä julkaisevan TNS Metrixin mittaustavan päivitys niin, että moniselain- ja monilaitekäytön laskeminen saadaan vastaamaan paremmin tämänhetkistä todellisuutta. Tämä muuntokerroinpäivitys astuu voimaan marraskuun 2013 aikana ja TNS Gallup tiedottaa siitä erikseen asiakkailleen.

Lisätietoja:
- Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
- Teemu Relander, IAB:n Mittaustyöryhmän puheenjohtaja / Head of Online Performance Unit, Sanoma, etunimi.sukunimi(at)sanoma.fi
- Pia Ruusukivi, IAB:n Mittaustyöryhmän puheenjohtaja / Development Manager, Kauppalehti Verkkokehitys, etunimi.sukunimi(at)kauppalehti.fi

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää