Icon
Verkkomainonta lähes 18 % laskussa vuoden toisella kvartaalilla Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Verkkomainonta lähes 18 % laskussa vuoden toisella kvartaalilla

26.08.2020

Vaikka verkkomainonta kärsi pandemiasta muita mediaryhmiä vähemmän, koki se lähes 18 % laskun vuoden toisen kvartaalin aikana. Hakumainonta ja sosiaalisen median mainonta selvisivät hieman muita digimedian muotoja pienemmillä laskuprosenteilla.

Ennakko-oletusten mukaisesti panostukset myös verkkomainontaan laskivat reippaasti kevään ja alkukesän aikana. Linjassa muiden Pohjoismaiden ja Euroopan ennusteiden kanssa, haku- ja somemainonnan määrän lasku on hieman maltillisempaa kuin muissa digimarkkinan momenteissa. Some- ja hakumainonnan lukujen tarkastelussa kannattaa muistaa, että IAB Finland uudisti käyttämänsä arviomallit tämän vuoden alussa. Pandemian aiheuttama turbulenssi ei juurikaan helpottanut Q2/2020 some- ja hakumainonnan panostusten arviointia, mutta luvut ovat joka tapauksessa vanhaa mallia luotettavampia sekä linjassa muun Euroopan kehityksen kanssa.

”Odotan digitaalisen mediamarkkinan selvää elpymistä loppuvuoden aikana. Viitaten mm. IAB Europen analyyseihin, on todennäköistä, että jo Q3/2020 luvut ovat selvästi paremmat ja optimaalisessa tilanteessa Q4/2020 panostukset ovat jo vuoden 2019 tasolla. Toki syksy on pitkä ja näkymät tulevaisuuteen ovat tällä hetkellä poikkeuksellisen sumuisat, eli seuraillaan tilannetta kuukausi kerrallaan.”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

Lue lisää Kantarin ja IAB Finlandin mediamainonnan kvartaalitiedotteesta.

*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää