Icon
Verkkomainonta lähes 10% kasvussa vuonna 2019 Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Verkkomainonta lähes 10% kasvussa vuonna 2019

06.02.2020

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2019 oli 1 258,5 miljoonaa euroa ja kasvua oli noin 1,2 %. Yksittäisistä mediaryhmistä kasvussa olivat verkkomainonta (+9,1 %), radiomainonta (+6,1 %), elokuvamainonta (+14,4 %) sekä ulko- ja liikennemainonta (+19,2 %). Lisäksi suurin osa ulkomainonnan kasvusta selittyy digitaalisen ulkomainonnan kasvulla, joka ei ole osana verkkomainonnan raportoituja lukuja.
Verkkomainonnassa kasvoivat niin Kantarin raportoimat kotimaiset media sekä IAB Finlandin estoimat haku- ja sosiaalisen median mainonta. Nopeinta mainosinvestointien kasvu vuonna 2019 oli sosiaalisen median kanavissa (+19 %) sekä hakumainonnassa (+9,4 %). Haku- ja sosiaalisen median mainonnan määrä yltää yhdessä jo yli 20 % osuuteen koko mediakakusta.
IAB on kehittänyt some- ja hakumainonnan määrän estimointia vuoden 2019 aikana ja kesken vuoden tehdyt muutokset eivät ole osa alla Kantarin kanssa yhdessä julkaistuja lukuja. Sosiaalisen median panostuksia kuvaavat luvut käsittävät Facebookin, Instagramin sekä YouTuben, mutta Q3/2019 alkaen tutkitut muut somekanavat (Twitter, LinkeIn, Snapchat ja TikTok) eivät ole osana vuosivertailua. IAB:n arvion mukaan yli 50 % kaikesta sosiaalisen median mainonnasta on jo videota.

Lähteet: Kantar & IAB Finland

*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa. Kantar uudisti verkkomainonnan luokittelua vuoden 2019 alussa, joten luvut eivät ole vertailukelpoisia vuoteen 2018.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja.
*IAB:n julkaisemissa luvuissa tiedontoimittajina on sekä mediatoimistoja että some- ja hakumainontaa välittäviä toimistoja. Suurimpien mainostajien in-house-toiminnot lisääntyvät kuitenkin jatkuvasti, eivätkä nämä luvut vielä näy some- ja hakumainonnan panostustietojen tilastoinnissa. Hakusanamainonnan ja somemainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin.
*IAB Finland kerää haku-, sosiaalisen median kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IPG Mediabrands, Dentsu Aegis Network, Avidly, GroupM ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Tulos Helsinki, Fonecta ja Medialuotsi.

Lisätietoja antavat:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
Petri Kokkonen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 833 507, petri.kokkonen@relevant.fi

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää