Icon
Vain intohimolla markkinajohtajaksi Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Vain intohimolla markkinajohtajaksi

16.12.2015 | Dingle Oy

Siitä on kohta 15 vuotta kun joka kylässä ja kaupungissa perustettiin Google-toimistoja. Aika oli uudistava, ja monella yrittäjällä oli evankeliumi kerrottavana.

Hakusanatoimistojen menestys perustui ylivoimaisiin tuloksiin, joita moni tuotti liian halvalla. Yrittäjät valvoivat öitä, optimoivat, kekkailivat ja kikkailivat, kunnes trafikointi ja myyntiin ohjaaminen oli mahdollisimman halpaa. Asiakas nauroi matkalla pankkiin.

Aivan viime vuosina verkossa ostettavissa oleva media on kokenut vielä suuremman murroksen. Yhtäkkiä kaikilla mainostajilla kenkäkaupasta konglomeraattiin on käytössään mitä hienoimpia automaation, data-kohdennuksen ja hinnoittelun mahdollisuuksia. Viimeisen vuodenkin aikana verkkomedia on muuttunut niin paljon, että aikaansa seuraavat optimoijat huomaavat mainostavansa joulumarkkinoilla täysin eri tavalla kuin vuoden alussa.

Näemmekö tänään samaa intohimoa mainonnan ammattilaisten silmissä kuin vuosituhannen alussa? Optimoidaanko mainostajien kampanjoita pikkutunneille asti? Miksi ei?

Moni toimija pelkää hakukonemainostoimistojen lyhyeksi jäänyttä elinkaarta, eikä uskalla tarjota läheskään tarvittavaa määrää optimointia ja analyysia voittaviin tuloksiin. Hinku kaikkikanavaisuuteen on niin suuri, ettei yksittäisen kanavan saatikka mainoksen tuloksille uskalleta panna painoarvoa, vaikka markkinajohtajien benchmarkit todistaisivat toisin.

Mainostajalle on kultakaivos löytää oikeat ihmiset oman maksetun mainonnan tekijöiksi. Oman alasi markkinajohtajuus voi olla analyytikkojen, strategien ja nörttien intohimosta kiinni. Siitä intohimosta kannattaa maksaa.

Kirjoittaja Juho Jokinen on Dinglen toimitusjohtaja. Hän perusti Dinglen vuonna 2009 auttamaan yrityksiä hyötymään sosiaalisesta mediasta ja on sen jälkeen kasvattanut Dinglestä yli 60 sosiaalisen liiketoiminnan ammattilaisen yrityksen joka on auttanut brändejä ja yrityksiä hyötymään digitalisaatiosta. Hänet löytää Facebookista, Twitteristä ja LinkedInistä.


Dinglen aikaisemmat IABlogikirjoitukset:

Markkinoijan seitsemän syntiä
Mitä on sosiaalinen myynti?
Jokainen yritys tarvitsee oman päätoimittajan
Yhteisömanagerin arki, osa 2: Asiakaspalvelun ytimessä
Sponsorointi hyvän sisällön moottorina
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Video: Sosiaalinen media kyykyttää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää