Icon
Väärä rivin pituus vesittää verkkomainoksesi Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Väärä rivin pituus vesittää verkkomainoksesi

11.10.2012 | Katleena Kortesuo

Kun rustaat tekstipohjaisia verkkomainoksia, uutiskirjeitä tai meilisuoria, kiinnitä huomiota rivin pituuteen. Sekä liian lyhyt että liian pitkä rivi hidastavat lukemista.

Jos teet liian lyhyitä rivejä, silmäileminen on hankalaa ja katse nykii eteenpäin. Lukija ei omaksu tietoa.

Jos taas teet liian pitkiä rivejä, lukijan silmä ”eksyy” palatessaan rivin alkupäähän, jolloin lukija saattaa jatkaa lukemista väärältä riviltä.

Hassuinta on, että osa mainostajista luottaa rivien pituussuosituksiin, jotka on poimittu englanninkielisistä tutkimuksista. Ikävä kyllä näiden tutkimusten raja-arvot ovat yhtä hyödyttömiä suomen kielessä kuin pikkukengät pakkasella. Englannin kielen rakenne on niin erilainen kuin suomen, että suositukset menevät pahasti metsään.

Esimerkiksi Facebookin mainosten palstaleveys on optimaalinen englannin kielelle, ei suomen. Sille asialle emme ikävä kyllä voi tehdä mitään.

Ei liian lyhyitä rivejä

Jaana Simolan väitöstutkimuksessa tänä vuonna todettiin, että koehenkilöiden on vaikea lukea tekstejä, joissa on vain yksi tai kaksi sanaa rivillä. Simola suositteleekin paremmaksi vaihtoehdoksi 5–7 sanan rivejä.

Pirautin Simolalle ja kysyin, mikä mahtaa olla rivin enimmäismitta. Hänen tutkimuksensa ei kuitenkaan keskittynyt siihen, joten Simolalla ei ollut antaa vastausta. Niinpä maksimimittaa pitää etsiä muualta.

Mikä on liian pitkä rivi?

Aikanaan kun tein ensimmäisiä tietokirjojani 1990-luvun lopussa, päätoimittaja muistutti minua nyrkkisäännöstä: keskimäärin 11 sanaa per rivi. Tämä fakta nojasi kokemusperäiseen tietoon, mutta varsinaista tutkimusta asiasta ei ollut tehty.

Niinpä tein mukatieteellisen tutkimuksen Twitterissä. Julkaisin tekstin, jossa rivit pitenivät vähitellen ja pyysin lukijoita kommentoimaan, missä kohtaa lukeminen vaikeutui. Ensimmäiset alkoivat kokea vaikeuksia 14-sanaisen rivin kohdalla. Kannattaa siis kirjoittaa tätä lyhyempiä rivejä, jotta kokemattomampikin lukija saa selvän.

Jos haluat, että tekstistäsi saa selvän, kirjoita 5–11-sanaisia rivejä. Tämä pätee verkkomainonnan lisäksi myös suorakirjeisiin, uutiskirjeisiin ja sähköposteihin.

Lähteitä

Sanojen pituudet suomen kielessä:

http://www.kotus.fi/index.phtml?s=2451

Rivin pituus englanninkielisessä verkkotekstissä:

http://viget.com/inspire/the-line-length-misconception

Rivin pituus ja luettavuus englanninkielisessä verkkotekstissä:

http://psychology.wichita.edu/surl/usabilitynews/72/LineLength.asp

Lyhyen rivin vaikutus suomenkielisessä tekstissä (Jaana Simola):

https://helda.helsinki.fi/handle/10138/28226

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää