Icon
Uusi julkaisijakysely mainonnaneston käytöstä Suomessa Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Uusi julkaisijakysely mainonnaneston käytöstä Suomessa

26.04.2017 | IABvieras

Haluatko tietää kuinka moni sivustosi käyttäjistä käyttää mainonnanestoa eli ad blockingia? Kiinnostaako sinua, mikä on tilanne omalla toimialallasi?

Mainonnanesto puhuttaa edelleen julkaisijoita, sillä mainonnanestolla on suora vaikutus myös julkaisutoiminnan taloudelliseen perustaan. Asia herättää paljon tunteita ja mielipiteitä, mutta keskustelun pohjaksi on hyvä kartoittaa mainonnaneston todellinen tilanne. Ilman selkeää kuvaa mainonnaneston käytöstä julkaisijan voi olla vaikea viestiä omista tavoitteistaan palvelun käyttäjille.

Keskeisiä kysymyksiä mainonnaneston käytössä ovat julkaisijan kannalta esimerkiksi:

• Kuinka mainonnaneston käyttö jakautuu eri laitetyyppien kesken (mobiili/tabletti/desktop)?
• Millaiset käyttäjäryhmät suosivat mainonnaneston käyttöä?

IAB Finland toteutti vuonna 2016 kyselyn, joka herätti paljon huomiota julkaisijoiden keskuudessa. Silloin todettiin, että noin 15 prosenttia suomalaisista käyttää mainonnanestoa, vaihtelun ollessa medioiden välillä kuitenkin suurta. Aktiivisinta käyttö on nuorten miesten suosimilla sivustoilla, joissa jopa 52 % lukijoista käyttää mainonnanestoa.

Viime vuoden kyselyn tuloksiin voit tutustua tarkemmin täällä. Kansainvälistä seurantaa mainonnaneston käytöstä on tehty esimerkiksi PageFairin sekä Audience Projectin toimesta.

Mainonnaneston julkaisijakysely 2017

IAB lähettää julkaisijoille kyselyn mainonnaneston käytöstä jälleen huhtikuussa. Jos et ollut vielä mukana viime vuoden tutkimuksessa, ota yhteyttä (minna.vehmas@iab.fi) ja pääset osallistumaan kyselyyn. Vastaukset kerätään toukokuun aikana ja tulokset julkaistaan kesäkuussa.

IAB:n mainonnaneston työryhmä julkaisee tämän vuoden aikana myös videosarjan, joka käsittelee mainonnaneston käyttöä eri näkökulmista. Tästä lisää tietoa myöhemmin.

Terveisin IAB Ad Blocking -työryhmä

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää