Icon
Ulkomainonnan ja oman screenin symbioosi Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Ulkomainonnan ja oman screenin symbioosi

28.01.2014 | Atte Kniivilä

Ulkomainonta digitalisoituu ja hyvä niin. Vuorovaikutus on kuitenkin edelleen vähäistä kuluttajien kanssa. Sitä toki jonkin verran harjoitetaan muun muassa mobiililändärein ja tekstiviestiaktivoinnein. Uskaliaimmat ovat jopa kokeilleet liiketunnistinkameroita. Otetaanpas taas propellihattu päähän ja astutaan askel syvemmälle.

Mitäpä jos… Asiakas ottaisikin screenin haltuun omalla puhelimellaan. Siis vaikka siinä olisi näyteikkunan lasi välissä ja asiakkaalla olisi käytössään vanha Nokian Symbian, niin screeni tottelisi puhelinta esimerkiksi mobiiliohjatun näyttelytilan tapaan . Idea on siis se, että asiakas ottaa screenin haltuun puhelimensa selaimella ja voi interaktioida sen kanssa vaikka ihan liikuttelemalla sitä, laittamalla videot pöyrimään, täyttämällä tietoja, lataamalla materiaalia puhelimeensa tai vaikka suoraan tuotteen ostamalla.

Hassua, eikö totta?

Ajatellaanpas mitä kaikkea tällä voisi tehdä ja mitä tästä on hyötyä. Ensinnäkin tämä tekniikka poistaa tarpeen kohtuullisen arvokkaalle isolle kosketusnäytölle. Toiseksi, jos asiakas sattuu olemaan ostohousut jalassa, niin kukaan ei julkisesti halua omia maksutietojaan antaa kaikkein nähden. Puhelimessa kukaan ei näe näpyttelyäsi, joten tämäkin saadaan taklattua. Lisäksi kun aika on kortilla etkä jaksa hoitaa koko prosessia näyteikkunan takana, niin prosessin voi hoitaa kivasti loppuun omalla puhelimella vaikka bussin penkillä ja seuraava ostaja pääsee ottamaan screenin haltuun. Käyttötapauksia on toki muitakin kuin mainontaan liittyviä, mutta kun nyt ollaan IAB:n hattu päässä niin mennään tällä.

Tekniikka ei sinällään ole mikään uusi, mutta sen sovellettavuus tässä yhteydessä on aika uniikkia. Vastaavaa tekniikkaahan voi käyttää muun muassa älytelkkarin kanssa jo nyt, kun ei jaksa kaukosäätimellä kirjoittaa YouTubeen hakusanoja. Telkkarin ja puhelimen välille muodostetaan yhteys PIN-koodilla, ja puhelin muuttuu Youtube-kaukosäätimeksi.

Kohdentaminen on myös tällöin erittäin näppärää, koska puhelimen avulla päästään interaktioon kuluttajan kanssa. Jos vaikka puhelimen käyttäjällä sattuisi olemaan operaattori X:n SIM-kortti, niin hän näkisikin screenillä operaattori Y:n materiaalia. Toki paikantamiset jne. ovat myös luonnollisia jatkumoita tähän tekniikkaan.

Suljetuissa ympäristöissä ulkomainontaan voidaan lisätä myös muutakin mahtavaa kilkettä. Viimeksi blogasin RFID- ja NFC-tageistä. Jos siis asiakkaalla sattuisi olemaan taskussaan RFID-etäluettava kanta-asiakaskortti, niin mainos tietäisi kuka sitä katselee. Silloin tieto screenillä voisi olla myös personoitua tietoa ihan henkilötasolla. Tätä tuskin voisi soveltaa julkisesti tienvarrella yksityisyyden suojaan nojaten, mutta suljetummassa ympäristössä, muun muassa kaupassa tai messutilanteissa tämä olisi varmasti aika päheää!

Ilmeisesti edustamani yritys ei ole yksin ajatuksen kanssa, että tästä saattaisi aueta isoakin markkinaa. Ainakin mikäli näitä kavereita on uskominen:

"Smartphones create a platform on which to unite the variety of different technologies deployed in-store," added practice director Dominique Bonte. "This creates huge potential to significantly improve the customer experience as well as streamline existing pain points such as staff efficiency, product discovery, queue management, coupon redemption, linked loyalty programs and closing the redemption loop on offers/advertising." (Lähde)

Hyvää alkanutta mobiilivuotta toivottelee,

atte

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää