Icon
Toinen ruutu - Olohuoneen kolmas pyörä Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Toinen ruutu - Olohuoneen kolmas pyörä

27.04.2012 | Petri Kokkonen

2nd Screen on tällä hetkellä TV-maailman ja nettigurujen keskuudessa SE puheenaihe. Mikäli mediatyöläisen kalenterissa sattuisi olemaan tyhjää, seminaarikeikkaa riittäisi ihan kokopäivätyöksi pelkästään tämän aiheen tiimoilta. Mutta mistä oikeastaan on kysymys?

MacGyverin ja Dallasin aikaan telkku sai loistaa olohuoneen nurkassa kunniapaikalla jakamattoman huomion keskipisteenä, torpan ainoana näyttönä. Televisioiden diktatuuri kesti puoli vuosisataa, mutta sitten, hiljalleen ja salakavalasti, kaukosäätimen viereen alkoi hivuttautua uusia tulokkaita.

Ensimmäisenä kilpakosijana katsojan syliä lämmittämään hivuttautuivat läppärit, mutta tämä oli vasta alkua. Seuraavassa aallossa sohvalle kiipesivät älypuhelimet, ja viimeisen parin vuoden aikana yhä useampi käsipari on kurottautunut kohti sisustustyynyjen väliin kadonnutta iPadia. TV on yhä olohuoneen kingi, mutta peli on muuttunut, suhteessa on nyt mukana kolmas pyörä, toinen ruutu.

Edellä kuvattu kolmiodraama inspiroi nyt sekä TV-yhtiöitä että mainostajia. Älypuhelimet ja tabletit tarjoavat TV-taloille kiehtovan mahdollisuuden vahvistaa katsojan ja ohjelman välistä suhdetta. Uskon, että tulemme näkemään pian studioyleisön reaktioiden lisäksi yhä useammin myös kotikatsomoiden reaaliaikaisia tunnelmia ja mielipiteitä osana TV sisältöjä, muutenkin kuin tekstiviestien ja tweettien välityksellä. 2nd Screen -sovellukset, jotka ovat helppoja ja hauskoja käyttää, mahdollistavat myös katselukokemuksen pelillistämisen, ja vaikka urheilu (Case Heineken) ja game-showt ovatkin ilmeisimpiä alustoja tällä saralla, en usko, että ne ovat suinkaan ainoita.

Tulevaisuuden TV-kokemuksesta voi tulla myös aiempaa fyysisempi. Jääkaappisprintin lisäksi fyysistä kuntoa voi harjoittaa osallistumalla TV-ohjelman tapahtumiin mobiililaitteiden liikkeentunnistusta hyödyntäviä sovelluksia käyttämällä. Yhtenä esimerkkinä tästä Britiläisen Monterosan “shake-a-rater".

Mainostajat voivat hypätä mukaan ohjelmia uusiin ruutuihin laajentaviin palveluihin, tai tuottaa omat, TV-mainontaa ja digikanavia integroivat sovelluksensa itse. Hyvänä esimerkkinä spottimainonan ja mobiilikanavien yhdistämisestä toimi edellinen Super Bowl. Kolmannes Super Bowl mainostajista tarjosi katsojille lisätietoja, extrasisältöjä tai välittömän ostomahdollisuuden audiotunnistusta hyödyntäen.

Kotimaisista mainostajista ensimmäisenä tätä mahdollisuutta lähti hyödyntämään Elisa, jonka sovellus yhdistää TV-mainokset ja mobiililaitteissa tapahtuvan pelaamisen. Päästäkseen mukaan Elisan “Kotikisoihin” pelaajan on napattava kiekko Elisan TV-mainoksesta.

Peli on muuttumassa, ja pelivälineet ovat jo katsojien käsissä. Nyt pitää löytää ne tavat, miten näitä välineitä hyödynnetään tehokkaimmin mainonnassa sekä sisältöjen ja katsojien välisen suhteen syventämisessä. Integroitu markkinointiviestinsä - uudelleenajattelese!

(Kiitokset inspiraatiosta erityisesti Nelonen Median Development manager Jonne Laaksolle)

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää

15.03.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 1/4: Herätä kiinnostus ostopolun alussa inspiroimalla ja herkuttele tuotteillasi

Valjasta kiinnostavat, oikein suunnitellut sisällöt työskentelemään verkkokauppasi myynnin edistämiseksi – näillä vinkeillä pääset alkuun!

lue lisää