Icon
Sosiaalinen media Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Sosiaalinen media

19.03.2012 | Jari Jaanto

Sosiaalisesta mediasta liikkuu paljon kaikenlaista tarinaa. Monesti saatetaan käsittää että sosiaalinen media on pelkkä Facebook, ja sosiaalisen median mainonta display-mainonnan ostamista. Aivan näin ei kuitenkaan ole. On hyvä siis määritellä mistä tulen blogissani kirjoittamaan ja kertoa mistä oikein on kysymys.

Ihmisten välistä kommunikaatiota on ollut olemassa niin pitkään kuin ihmisiäkin. Nyt kun tämä luonnollinen kommunikaatio on saanut uusia mahdollisuuksia, kun työkalut ovat digitalisoituneet, ja tähän kommunikaatioon tarjoutuu mahdollisuus ajasta, paikasta ja päätelaitteesta riippumatta.

Ei ole siis erikseen mitään virtuaalisia ihmisiä ja oikean maailman ihmisiä, kuten totesinkin Tiedosta-lehden artikkelissani. Sosiaalinen Media käsitteenä on sitten taas lujittunut kattokäsitteeksi isolle määrälle erilaisia digitaalisia työkaluja, joiden avulla ihmiset pystyvät olemaan yhteydessä toistensa kanssa.

Yksi hyvä määritelmä löytyy mielestäni Jussi-Pekka Erkkolan gradusta “sosiaalisen median käsitteestä”, joka menee seuraavasti:

"Sosiaalinen media on teknologiasidonnainen ja rakenteinen prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla vertais- ja käyttötuotannon kautta. Samalla sosiaalinen media on jälkiteollinen ilmiö, jolla on tuotanto- ja jakelurakenteen muutoksen takia vaikutuksia yhteiskuntaan, talouteen ja kulttuuriin."

Markkinointi ja sosiaalinen media

Markkinointi taas on aina pohjimmiltaan asiakassuhteen aloittamista ja ylläpitoa. Kotlerin vanha määritelmä sanookin "markkinointi on sosiaalinen prosessi, jonka kautta yksilöt ja ryhmät tyydyttävät tarpeitaan ja halujaan vaihtamalla tuotteita ja luomalla arvoa muiden kanssa". Markkinointi käynnistää asiakassuhteen ja välittää arvoa asiakkaalle tuotteesta. Markkinoinnin tulisi olla tuotteeseen täysin integroitua ja saada ihmiset rakastamaan tuotetta.

Kun yhdistämme sosiaalisen median ja markkinoinnin, saadaan käyttöön käsite jossa käyttäjät/kuluttajat tulevat mukaan osaksi markkinointia. Tämä näkyy sitten siten, ettei tuotteen arvosta välitä viestiä suoraan sen omistaja, vaan kuluttaja tutuilleen. Prosessi ei ole tässä pelkästään yksisuuntainen, vaan samalla kuluttaja välittää tuotteen omistajalle arvokasta tietoa miten tuotetta pitäisi kehittää, sekä onko tuote sellainen mitä kuluttajat haluavat. Kannattaa myös muistaa, että 40-60% uskoo mainontaan, 90% kavereiden suosituksiin.

Kun palataan takaisin maan päälle, näkyy tämä sitten konkreettisemmin toimenpiteinä ja “pöhinänä” tuotteen ympärillä. Tällä pörinällä tarkoitetaan sitä, että käyttäjät ottavat tuotteen omakseen ja viestivät joko epäsuorasti tai suorasti siitä omalle “yhteisölleen” eli kaveripiirilleen.

Epäsuora viestintä on esimerkiksi tykkäys facebookissa. Käyttäjä tykkää jostain, ja samalla tämä heijastuu tämän Facebook-kavereiden newsfeediin. Suorempi jakaminen on sitten esimerkiksi viraalivideon kaivaminen Youtubesta, ja jakaminen omaan blogiinsa tai Twitteriin.

Tulen käsittelemään blogissani ajankohtaisia aiheita liittyen sosiaaliseen mediaan ja sen kaupalliseen hyödyntämiseen. Tulemme todennäköisesti pureutumaan analyyttisesti syvälle eri palveluihin ja kampanjoihin, sekä etsimään niiden ydintä. Samat ratkaisut ja vaihtoehdot ovat varmasti myös siirrettävissä eri ympäristöihin, ja näin tulemme IAB:n kautta kehittämään koko verkkomainonnan kenttää, auttamaan omalta osaltamme sen kasvussa ja muutoksessa.

Nyt tähän loppuun haastankin sinut, mistä asioista haluaisit IABlogin käsittelevän aiheita? Kirjoita rohkeasti kommentti ja tule mukaan kehittämään verkkomainonnan alaa!

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää