Icon
Smart Marketing kroolaa vastavirtaan – merkittävä kasvu pahasti sukeltaneilla mediamarkkinoilla Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Smart Marketing kroolaa vastavirtaan – merkittävä kasvu pahasti sukeltaneilla mediamarkkinoilla

11.11.2020 | Hannaleena Koskinen

Kuluva vuosi on kurittanut perinteistä mediamainontaa, kuten lehti-, tv- ja ulkomainontaa. Mainontaan on käytetty selkeästi aiempia vuosia vähemmän euroja. Perinteisen mediamainonnan sijasta markkinoijat siirtävät nyt vauhdilla mediaeurojaan kaupan mediaan. Trendi on maailmanlaajuinen.

Kehitys näkyy myös Smart Marketingin kasvuluvuissa: liikevaihtomme on merkittävästi kasvanut tänä vuonna edellisvuodesta kaksinumeroisin prosentein. Ulkomainonnan markkinat ovat kutistuneet kuluvan vuoden aikana 33 prosenttia, mutta samaan aikaan Smart Marketingin Store Digital on jatkanut voittokulkuaan.

Mistä tämä kehitys kertoo?

Asiakaskohtaamiset kaupan kanavissa ovat todennetusti oivallinen vaikutusmahdollisuus mainostajalle. Vähittäiskauppamedia on kiinnostava, tuottava ja nykyaikainen valinta markkinoijan silmissä. Markkinointiratkaisut, joilla voidaan kohdentaa tarkasti ja joiden toimivuus voidaan todentaa myynti- ja asiakasvaikutuksiin asti, ovat tätä päivää.

Myös asiakkaidemme kasvuluvut puhuvat puolestaan ja kertovat selkeää kieltä nykyaikaisen markkinoijan ambitioista. Kaikki asiakasprojektimme lähtevät aina liikkeelle asiakasymmärryksestä. Paikannamme analytiikan avulla kullekin parhaat kohderyhmät ja kanavaratkaisut kuhunkin mainostajatarpeeseen.

Tuore asiakas-casemme, 3 Kaverin jäätelö, kasvatti uutuusjäätelöpuikkojensa myyntiä 85 prosenttia. Kampanjan kanaviksi valittiin kohdennettu some-mainonta, natiivimainonta Yhteishyvä-lehdessä ja Store Digital -screenmainonta HOKin myymälöissä. Tavoitteena kanavavalinnoilla oli suuri, mutta optimoitu tavoittavuus ja asiakaskohtaamiset niin kotona kuin ostoksilla. Kampanjan ajankohdaksi valittiin tarkan analyysin perusteella ajankohta, jolloin yksittäispakattujen jäätelöiden kysynnän kasvu on orgaanisestikin suurinta: touko-kesäkuun vaihde.

Toisessa uusasiakashankintaan liittyvässä asiakastapauksessa ostaneiden asiakkaiden määrä kasvoi 330 prosenttia ja asiakasostojen määrä 326 prosenttia. Smart Marketingin toimenpiteiden panos-tuotossuhde oli yhden suhde yhteentoista.

Ei ihme, että asiakkaamme oli tyytyväinen. Tavoitettavuuden ja mitattavuuden lisäksi myös mediamme kotimaisuus on monille asiakkaillemme ratkaisevan tärkeä asia.

Käytännön kokemus ja mittaustulokset siis kertovat, että vähittäiskauppamedia on tehokas ja toimiva markkinointiratkaisu myös koronavuoden aiheuttamassa haastavassa toimintaympäristössä. Vaikeat ajat edellyttävät markkinoinnilta analytiikan mahdollistamaa herkkyyttä tarttua asiakkaalle aidosti merkityksellisiin asioihin ja olla läsnä siellä missä asiakas on.

Vähittäiskauppamedia kasvaa kaikkialla kohisten

Vähittäiskauppamedia on globaali trendi markkinointimaailmassa ja kovassa kasvussa. Syy suosioon piilee siinä, että kauppa kohtaa ihmiset aidosti ja valtavalla volyymillä. Tilannetta voi verrata siihen, kuinka vaikeaa sattumalta ovellesi tulevan yksittäisen ovelta ovelle -myyjän on saada sinut avaamaan ovesi – saati myydä sinulle tuotteitaan. Kun taas ovellesi saapuu tilaamasi tutun verkkokaupan lähetys, jossa mukana on ostohistoriasi perusteella sinulle valittu uutuustuotenäyte kokeiltavaksesi, vastaanotto on aivan toisenlainen.

Nykyaikaisilla, älykkäillä ratkaisuilla pystymme tuottamaan todellista lisäarvoa ja palvelemaan ihmisiä. Maailman suurimpia mediayhtiöitä ovat tällä hetkellä Amazonin kaltaiset kaupan alustat. Reaaliaikainen kiinnostus- ja ostodata antavat vahvan pohjan tehdä palvelevaa markkinointia, jonka kaupalliset hyödyt ovat mainostajille merkittäviä. Tämän vuoksi muiden muassa Target ja Tesco ovat tehneet näistä merkittävän osan liiketoimintaansa.

Uusien markkinointiratkaisujen avulla saadut huikeat kasvuluvut herättävät kunnioitusta. Kasvua ei ole kuitenkaan mahdollista saada aikaiseksi ilman yhä syvemmälle pureutuvaa asiakasymmärrystä ja hienovaraisempaa ja asiakasta hyödyttävää palvelua.

Koskaan ennen pehmeät ja kovat arvot eivät ole kohdannet yhtä voimakkaasti menestyneessä markkinoinnissa. Ilman herkkyyttä ymmärtää asiakasta ei ole kovia kasvulukuja.

Hannaleena Koskinen

Vice President, Smart Marketing / SOK MEDIA

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää