Icon
Sisältömarkkinointi osa 3: Olipa kerran tarina, joka oli tärkeämpi kuin sisältö Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Sisältömarkkinointi osa 3: Olipa kerran tarina, joka oli tärkeämpi kuin sisältö

15.04.2014 | Jarno Alastalo

Olipa kerran kaukana pohjoisessa ihmisiä, jotka halusivat yhdistää maailman ihmiset ja rakensivat langattoman puhelimen. Joka päivä valmistui tuhansia kännyköitä, ja yritys olikin hetken maailman valtias. Yhtenä päivänä, kaukana ison meren takana, mustaan poolopaitaan pukeutunut mies kertoi tarinan laitteesta, jossa ei ollut laisinkaan näppäimiä. Sen takia ihmiset ihastuivat uuteen kiiltävään esineeseen ja jonottivat puhelinta kauppojen kassoilla. Lopulta pohjoisen ihmiset kutsuivat miehen kaukaa ison meren takaa auttamaan heitä…

Tarinan jatkon tietävät varmasti kaikki suomalaiset. Nokian ja Applen tapa kertoa uusista tuotteista oli kuin yö ja päivä. Nokian edustajat kertoivat puhelinten hienoista teknisistä ominaisuuksista kravatit kaulassa, kun Steve Jobs astui lavalle poolopaidassaan ja sanoi ”tuhat kappaletta taskussani” esitellessään iPodin. Nokia luetteli faktoja, Apple (eli Jobs) istutti tarinoiden avulla mielikuvia ihmisten ajatuksiin.

Tiedon välittäminen nettiin ei ole vielä tarina. Siten sisältömarkkinoinnissa ei ole olennaista vain tehokkaaseen sisällöntuotantoon keskittyminen vaan ihmisten auttaminen näkemään mitä uniikkia yrityksessä on. Tarina on asia, joka jää mieleen ja jota välitetään eteenpäin. Hyvä tarina koskettaa tunteita. Kaikki keskustelut sosiaalisessa mediassa ja toreilla brändistä ovat osa tarinaa. Kaikki mielikuvat, jotka yritys aiheuttaa, ovat osa tarinaa. Pukeutumalla farkkuihin, tennareihin ja mustaan poolopaitaan Steve Jobs loi itsestään mielikuvaa tavallisena ihmisenä. Ihmiset pystyivät samaistumaan häneen ja uskoivat tarinan.

Pitäisikö jokaisen yrityksen olla myös tarinankertoja? Tämä on väärä kysymys, sillä yrityksistä kerrotaan jo tarinoita. Oikea kysymys on, että miten itse haluat olla mukana muokkaamassa tarinaa.

Voit aloittaa tarinankerronnan käyttämällä Pixarin käyttämää tarinankerrontakaavaa. Eli Olipa kerran…



   Jarno Alastalo on tarinankertoja, ideatoimisto Making People Happyn
   perustaja ja on nykyisin myös luomassa uusia mielenterveyden ongelmien
   ehkäisyyn liittyviä palveluita Heimo Communityssä.
   Hän on verkkoyhteisöjen asiantuntija ja auttaa yrityksiä sekä ihmisiä
   viestimään merkityksellisesti verkossa. Aikaisemmin Jarno on toiminut
   Aller Mediassa Suomi24:n johtajana ja sosiaalisen median pääarkkitehtina.



Sisältömarkkinointi-postaussarjassa aiemmin ilmestynyt:

Sisältömarkkinointi osa 2: Ars gratia artis, sanoo sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinointi osa 1: Natiivimainonta

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää