Icon
Satunnaiset vieraat Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Satunnaiset vieraat

22.12.2015 | Saija Mahon

Muutama päivä sitten olin matkalla tapaamiseen Lontoon metrossa, kun yhtäkkiä pari ihmistä käveli luokseni ja kysyi "Voimmeko ottaa kuvan kanssasi? Meille on annettu yliopistosta tehtävä kuvata itseämme satunnaisten ihmisten kanssa eri paikoissa ja ympäristöissä."

Tämä pyyntö sai minut ajattelemaan.

Sillä hetkellä, kun tapasimme toisemme junassa ja poseerasimme kuvassa yhdessä, olimme tosiaan satunnaisia vieraita toisillemme. Mutta nykyisen digitaalisen maailman luomien yhteyksien johdosta mahtaisimmeko me olla niin vieraita toisillemme kuin sillä hetkellä kuvittelimmekaan?

Kuulostaa toki jokseenkin oudolta, mutta jos jäljittäisin nämä hetkelliset valokuvaajani sosiaalisen median kautta, uskon, että välillämme olisi jonkinlainen yhteys. Meillä olisi luultavasti yhteisiä kavereita, tai ainakin kavereiden kavereita. Nykymaailma, digimaailman avustuksella – on paljon yhtenäisempi kuin ikinä ennen.


Kuinka satunnaisia vieraita olemme toisillemme näinä päivinä?

“Six Degrees of Separation”

Ylläoleva käsite, "kuuden asteen ero" tai miten sen nyt suomeksi parhaiten kääntäisi, edustaa ajatusta, jonka mukaan olemme kaikki yhteydessä toisiimme maksimissaan kuuden eri asteen tai tason kautta. Meillä voi olla linkki toisiimme joko ystävien kautta, perheen kautta, työn kautta tai esimerkiksi harrastusten kautta.

Tämä ajatus tuotiin esiin ennen internetin kultaista aikaa, kun yhteydet toisiimme fyysisen maailman vallitessa olivat paljon harvemmassa.

Digitaalinen maailma, ja erityisesti räjähdysmäisesti kasvava sosiaalisen median maailma on mahdollistanut ja luonut verkkoympäristössä monimutkaisen kudoksen ja ekosysteemin, joka nitoo monia maailman kolkkia yhteen ja sitä myöten tuo meitä ihmiskuntia lähemmäksi toisiamme .

Ihmiset, jotka istuvat ruuhka-aikana junassa kanssasi, juovat kahvia samassa kuppilassa, istuvat lentokoneessa vieressäsi tai jonottavat kaupan kassalla samassa jonossa kanssasi, näyttävät päällisin puolin ehkä olevan satunnaisia vieraita, mutta on kuitenkin erittäin suuri mahdollisuus, että meillä on jonkinlainen digitaalinen yhteys, ehkä jopa yllättävän monia sellaisia.


Sosiaalinen media

Sosiaalinen media on lähes yhtä vanha kuin internet, alunperin alkanut pienistä uutisryhmistä joissa ihmiset voisivat keskustella esimerkiksi yhteisistä eduista. Näiden pienempien sosiaalisten liikkeiden ja ryhmien jälkeen alaa ovat vallanneet sosiaalisen median jätit, kuten Facebook, Instagram, Twitter ja esimerkiksi ammattilaisille tuttu ekosysteemi Linkedin. Muita tärkeitä sosiaalien median alustoja ovat tietenkin Pinterest, Snapchat ja Google+, ja toki jokaisella sosiaalisen median alustalla on oma luonteensa, roolinsa ja tarkoituksensa.

Kaikki ylläolevat alustat ovat paikkoja, jossa voimme luoda uusia yhteyksiä, elvyttää vanhoja ystävyyssuhteita ja tuttavuuksia – tai jopa löytää relevantteja kontakteja, joihin emme edes tajunneet olevamme linkitettyinä. Mahdollisuuksia on yhtä monia kuin sosiaalisen median aktiivisia käyttäjiäkin, yksityisistä henkilöistä liiketoimintaan.


Globaali verkosto

Internet ja sosiaalinen media mahdollistvat laajenevat ja laajat verkostot fyysisen maailmamme ja jokapäiväisen “todellisuutemme” ulkopuolella. Sosiaalinen media ei tyssää maallisiin rajoihin, se ei katso aikaa eikä paikkaa.

Nykyteknologioiden ja alustojen avustuksella meidän on mahdollista luodaympärillemme globaali verkosto, joka ehkä ennen tuntui saavuttomattomalta. Satunnaiset vieraat eivät olekaan enää niin satunnaisia. Mikä tahansa on mahdollista.

Seuraavan kerran siis kun päädyt kuvaan näennäisesti vieraiden ihmisten kanssa, vaihtakaa käyntikortteja, vaihtakaa nimiä. Kuka tietää mitä uusia löytöjä ja tarinoita tästä voisikaan seurata!

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää