Icon
Oikeat laitteet tehokkaaseen markkinointiin Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Oikeat laitteet tehokkaaseen markkinointiin

07.10.2015 | Saija Mahon

Ellet ole elänyt kuussa tai kiven alla viimeistä vuosikymmentä, olet todennäköisesti tietoinen siitä, että erilaiset mobiililaitteet ovat vallanneet alaa käyttäjien jokapäiväisessä elämässä ja sitä myötä markkinoijien ja mainostajien silmäkulmassa.

Yhä useampi kuluttaja on aktiivisessa vuorovaikutusessa eri medioiden kanssa älypuhelintaan tai tablettiaan käyttäen.

Tämä trendi ei tietenkään tarkoita sitä, että tavalliset tietokoneet olisivat kuolemassa sukupuuttoon, vaikkakin näiden käyttö on huomattavasti vähentynyt niin työpaikoilla kuin kotona. Globaalilla mittakaavalla tietokoneiden käyttö on (ehkä yllätyksenä monelle) jopa noussut, mutta paljon hitaammalla tahdilla kuin mobiililaitteiden käyttö.

Haasteena ei siis nykyään olekaan vain mobiilimarkkinointistrategian luominen – vaan “laitestrategian” rakentaminen ja kehittäminen.

Mobiilimarkkinointi

Mobiilimarkkinointi on suhteellisen uusi markkinoinnin muoto, ja täten monet markkinoijat eivät olekaan vielä täysin omaksuneet tätä uutta areenaa. Kun suunnittelee markkinointistrategiaa esimerkiksi älypuhelimien käyttäjille, tulisi ottaa seuraavat seikat huomioon:

  • Kuluttajat kantavat älypuhelimiaan ja tablettejaan mukanaan melkein koko ajan ja ovat täten melkein aina verkossa ja tehokkaasti saavutettavissa.
  • Henkilökohtaiset keskustelut, vuorovaikutukset ja sitoutuminen tapahtuu älypuhelimien avulla ja kautta (tekstiviestit, puhelut, sosiaalisen median vuorovaikutus, sähköpostit yms.).
  • Mobiililaitteiden käyttäjät jakavat sisältöjä (esim. tarjouksia, uutisia) useammin ja nopeammin älypuhelimien ja tablettien avulla esimerkiksi Twitterissä.
  • Mobiilimarkkinointi voidaan kohdistaa “oikeaan paikkaan, oikeaan aikaan” GPS-tunnistimen avustuksella -> erittäin tehokas taktiikka paikalliseen markkinointiin.

Sovellukset ovat uusia mainoksia

Kun uusia medioita otetaan käyttöön markkinoinnin kehittämiseksi, hyvin usein (ainakin aluksi) uusin keinoin markkinointi on hieman muokattu versio “vanhasta tavasta” markkinoida. Esimerkiksi varhainen TV-mainonta oli vain radiomainontaa kuvia käyttäen, kun taas varhainen internet-mainonta oli pääosin printtimainontaa bannerien muodossa.

Mainokset, jotka suoriutuvat hyvin tietokoneiden käyttäjien edessä, eivät välttämättä toimi kovinkaan hyvin pienillä älypuhelimen ruuduilla tai niistä saa huonosti selvää. Mainoksia ja mainonnan muotoja tulee siis muokata eri laitteille sopiviksi.
Sovellukset esimerkiksi voivat olla tehokkaita alustoja mobiililaitteiden aktiivisille käyttäjille, ja ne voivat tarjota kuluttajille joustavan ja helpon tavan asioida brändin kanssa.

Laitteiden välinen markkinointi

Kuten jo aikaisemmin ilmenikin, tavallisten tietokoneiden käyttö ei suinkaan ole loppunut, vaikkakin mobiililaitteiden ja älypuhelimien käyttö on yleistynyt ja kasvamaan päin koko ajan.

Miten siis voimme varmistaa, että tavoitamme oikeat sidosryhmät oikeissa laitteissa ja vielä oikeaan aikaan?

Laitteiden välistä markkinointia (cross-device marketing) ja strategiaa tulee siis miettiä hyvissä ajoin. Millä laitteilla kuluttajamme etsivät tietoa mahdollisista tuotteistamme tai palveluistamme? Millä laitteilla he tekevät itse ostokset?

Googlella on jo olemassa tehokkaita työkaluja tämän datan selville saamiseksi, mutta tämä toki tarkoittaa että mainostajien tulee käyttää Googlen alustoja itse markkinointiin.
Jos haluat lisätietoja mobiilimarkkinoinnista, autamme teitä mielellämme luomaan tehokkaan strategian ja suunnitelman kampanjoidenne onnistumiseksi!

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää