Icon
Ohjelmallisen ostamisen määrä kasvoi Suomessa yli 300 % Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Ohjelmallisen ostamisen määrä kasvoi Suomessa yli 300 %

06.02.2015

Tiedote
6.2.2015

Ohjelmallisen ostamisen määrä kasvoi Suomessa yli 300 %
IAB Finlandin arvion mukaan noin 6–7 prosenttia kotimaan display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Kasvua on odotettavissa lähivuosina tuntuvasti.


IAB Finland arvioi mediatoimistoille sekä ohjelmallisen ostamisen toimistoille tehdyn kyselyn perusteella Suomen ohjelmallisen ostamisen määrän olleen vuonna 2014 noin 6–7 % display-mainonnasta.

Vuonna 2013 ohjelmallisen ostamisen määräksi arvioitiin 1,5 %, joten kasvua tapahtui vuodessa noin 350 %.

Ohjelmallinen ostaminen on järjestelmien kautta tapahtuvaa mediatilan ostamista. Mediatoimistoille ja ohjelmallisen ostamisen toimistoille lähetetyssä kyselyssä ohjelmallisen ostamisen määritelmän ulkopuolelle jätettiin medioilta suoraan ostettu mainonta kuten Facebook-mainonta sekä hakukonemarkkinointi.

Suomessa ollaan merkittävästä kasvusta huolimatta jäljessä monia muita markkinoita ohjelmalliseen ostamiseen siirtymisessä. IAB Europen arvion mukaan jopa 23,6 % Länsi-Euroopan display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Ruotsissa arvioidaan ohjelmallisen ostamisen määrän olleen viime vuonna 10 % ja sitä edeltävänä vuonna 4 %.

”On hienoa, että saimme ensimmäistä kertaa kysyttyä suomalaisten toimijoiden arvioita ohjelmallisen ostamisen määrästä. Tämä mainostilan ostamisen tapa kasvaa tuntuvasti, joten on tärkeää että saimme jo tässä vaiheessa hyvän arvion, johon verrata paitsi muiden maiden lukuja myös tulevien vuosien takuulla merkittävää kasvua täällä kotimaassa”, kertoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Suomen ensimmäiset ohjelmallisen ostamisen luvut julkistettiin 6.2. IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen seminaarissa. Loppuunmyydyssä tilaisuudessa julkaistiin myös Ohjelmallisen ostamisen opas, joka perehdyttää teemaan niin medioiden kuin mainostajien näkökulmasta. Ilmaisen digitaalisen oppaan voi ladata täältä.

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala (at) iab.fi

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää