Icon
Ohjelmallinen ostaminen kasvaa vauhdilla Suomessa Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Ohjelmallinen ostaminen kasvaa vauhdilla Suomessa

05.10.2015

Tiedote
5.10.2015

Ohjelmallinen ostaminen kasvaa vauhdilla Suomessa

Mainostilan ostaminen ohjelmallisesti kasvaa tuntuvasti Suomessa. Vuoden 2015 ensimmäisellä puoliskolla ohjelmallisesti ostettiin jo lähes 14 % display-mainonnasta.

Mainostilan ostaminen ohjelmallisesti kasvaa vauhdikkaasti myös Suomessa. IAB Finland arvioi mediatoimistoille sekä ohjelmallisen ostamisen toimistoille tehdyn kyselyn perusteella Suomen ohjelmallisen ostamisen määrän olleen vuoden 2015 ensimmäisellä puoliskolla 13,7 % display-mainonnasta.

Ohjelmallisen ostamisen kasvu on ollut tuntuvaa. Vuonna 2013 ohjelmallisen ostamisen osuudeksi arvioitiin 1,5 % display-mainonnasta, ja vuonna 2014 osuus oli 6–7 %.

Ohjelmallinen ostaminen on järjestelmien kautta tapahtuvaa mediatilan ostamista. Mediatoimistoille ja ohjelmallisen ostamisen toimistoille lähetetyssä kyselyssä ohjelmallisen ostamisen määritelmän ulkopuolelle jätettiin medioilta suoraan ostettu mainonta, kuten Facebook-mainonta sekä hakukonemarkkinointi.

Yhä isompi osa maailman mainostilasta ostetaan ohjelmallisesti. IAB Europen arvion mukaan ohjelmallisen ostamisen markkinan koko Euroopassa oli viime vuonna 3,65 miljardia euroa. Vaikka ohjelmallisen ostamisen määrä on kasvanut meillä tuntuvasti, ollaan Suomessa jäljessä maailman isoja mainosmarkkinoita. Esimerkiksi Yhdysvalloissa display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti jo 52 %, arvioivat IAB US ja PwC.

”Voidaan arvioida, että Yhdysvalloissa ollaan kehityksessä meitä edellä keskimäärin viisi vuotta. Kasvu on meillä kuitenkin niin kovaa, että 50 prosentin rajapyykki ylittyy nopeammin kuin viidessä vuodessa”, sanoo IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja Jukka Sundquist.

Ohjelmallinen ostaminen ei rajoitu vain perinteiseen bannerimainontaan. Video- ja mobiilimainosten ohjelmallisen ostamisen nousu näkyy jo Suomessakin. Tulevaisuudessa myös TV:n, radion ja printin mainostilaa tullaan ostamamaan ohjelmallisesti.

”Puhtaasti tulospohjaisen ohjelmallisen ostamisen päälle on alettu ostaa myös tunnettuuden lisäämiseen, kiinnostuksen herättämiseen tai muihin bränditavoitteisiin liittyviä kampanjoita”, Sundquist analysoi.

Ohjelmallisen ostamisen prosesseihin ja läpinäkyvyyteen paneudutaan 5.11. IAB Finlandin järjestämässä seminaarissa. Ohjelmallisen ostamisen opas julkaistiin alkuvuodesta 2015, ja sen voi ladata täältä.

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Jukka Sundquist, IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja, 040 5874128, jukka.sundquist(at)klikki.com

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää