Icon
NetTrack: Mobiiliselailu nousee, netinkäyttö viihteellistyy Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

NetTrack: Mobiiliselailu nousee, netinkäyttö viihteellistyy

17.03.2015

Suomalaisista 66 prosenttia käyttää internetiä kännykällään, kertoo TNS:n tuore NetTrack-tutkimus. Vuonna 2013 luku oli 63 prosenttia ja sitä edeltävänä vuonna 47 prosenttia.

Lähes päivittäin mobiilisti nettiä käyttää 47 prosenttia suomalaisista. Eniten mobiililaitteella surffailua ovat lisänneet 25–34-vuotiaat sekä yli 65-vuotiaat.
Mobiiliselailun lisääntyminen näkyy myös siinä, mitä kaikkea mobiililaitteilla tehdään verkossa: hakujen, sähköpostin ja sosiaalisen median palvelujen lisäksi mobiilissa hoidetaan pankkipalveluita ja selataan tavallisia verkkosivuja.

Ostoksia mobiililaitteilla on tehnyt 28 prosenttia tutkimukseen osallistuneista. Mobiililaite toimi myös muilla tavoin ostamisen tukena: älypuhelimella tarkistettiin tuotetietoja, aukioloaikoja ja tuotteiden saatavuuksia, mutta myös otettiin kuvia tuotteista.

NetTrackin mukaan ajankäyttö verkossa on entistä viihteellisempää ja netti-tv on nousussa. Valtaosa netti-tv:n katselusta tapahtuu edelleen tietokoneella, mutta etenkin nuoret katsovat ohjelmia myös älypuhelimillaan. Yli 50-vuotiailla suomalaisilla netinkäytössä korostuvat edelleen käytännön asioiden hoitaminen esimerkiksi pankkipalveluiden kautta.

Kasvava mobiilikäyttö näkyy myös suomalaisten omistamissa laitteissa. Kannettavien tietokoneiden penetraatio on laskenut 77 prosentista 74 prosenttiin, kun taas älypuhelimet ovat kasvattaneet penetraatiota 65 prosentista 71 prosenttiin. Tablettilaitteita oli käytössä 39 prosentilla suomalaisista.

IAB Finland tarjoaa jäsenetuna kevytversion NetTrack-tutkimuksesta. Sen voit ladata täältä.
Laajemmat tulokset voi ostaa TNS:ltä. Muista kysyä IAB:n jäsenhintaa!

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää