Icon
Mobiilimainonnan panostukset tuplaantuivat maailmanlaajuisesti Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Mobiilimainonnan panostukset tuplaantuivat maailmanlaajuisesti

18.08.2014

Mobiilimainonnan panostukset liki tuplaantuivat maailmanlaajuisesti vuonna 2013. Eniten kasvoivat mobiilin display- ja hakumainonnan panostukset.

Huima kasvu käy ilmi IAB Europen, IAB US:n Mobile Marketing Center for Excellencen ja IHS Technology -tutkimuslaitoksen raportista, jonka tulokset julkaistiin viime viikolla.

Mobiilimainontaan panostettiin maailmanlaajuisesti 14,6 miljardia euroa, mikä on 92 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Eniten panostukset kasvoivat Latinalaisessa Amerikassa (+215 %) ja Pohjois-Amerikassa (+122 %). Euroopan mobiilimainontapanostukset kasvoivat nekin 90 prosenttia. Latinalaisen Amerikan osuus koko mobiilimainonnan panostuskakusta on tosin edelleenkin alle prosentin.

Mobiilimainonnan panostusten jakautuminen alueittain vuonna 2013.


Mobiilimainonnan lajeista vahvimmin kasvussa olivat display- ja hakumainonta. SMS- ja MMS-mainontaan panostettu rahamäärä kasvoi huomattavasti vähemmän, mikä kertoo viestitse tapahtuvan mainonnan siirtymisestä teksti- ja multimediaviesteistä uusille viestintäalustoille.

Mobiilimainonnan panostusten jakautuminen tyypeittäin vuosina 2012 ja 2013 (M€).


IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feehanin mukaan mobiilimainonta tarjoaa kaikenkokoisille yrityksille mahdollisuuden sitouttaa asiakkaita. Feehan kuitenkin peräänkuuluttaa julkaisijoilta selkeämpiä mobiilimainonnan strategioita ja vahvempaa mobiiliosaamista.

”Kasvua ovat vauhdittaneet ensisijaisesti applikaatioiden sisäinen mainonta ja natiivimainonta. Joillakin markkinoilla on edelleen kehitettävää kvalifioidun yleisön ja todennetun kampanjatehon tuottamisessa.”

Lue IAB Europen tiedote täältä.
Lue Suomen digitaalisten mainospanostusten jakautumisesta lisää täältä.

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää