Icon
Mitä tehdä datalla? Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Mitä tehdä datalla?

06.06.2014 | Lotta Heikkeri

 

IAB Finlandin Big Data -aamupäivä veti Alma-taloon satakunta datasta ja mainonnan kohdentamisesta kiinnostunutta digialan ammattilaista perjantaina 6.6.

Päivä aloitettiin IAB Finlandin Big Data -työryhmän luoman oppaan julkistuksella. Voit ladata ”Datan hyödyntäminen digimainonnan kohdentamisessa” -oppaan veloituksetta tämän linkin takaa.

Ensimmäisenä kuultiin Big Data -työryhmän puheenjohtajan Johanna Lehtosen esitys työryhmän taustasta, oppaan synnystä ja suomalaisille ammattilaisille suunnatun kyselytutkimuksen tuloksista. Lisää Johannan ajatuksista voit kuulla oheisesta videosta.

Alma Diverson Merja Pyhälän esityksessä ”Laadukas data ja kohdentamisen hyöty kampanjoissa” pureuduttiin Alman medioiden tarjoamaan kohdennettuun mainontaan. Pyhälä taustoitti, kuinka kohdennuksen pohjana toimivat niin selailuun perustuvat segmentit kuin sosiodemografiset jaottelut. Päivän aikana toistui useaan kertaan ajatus siitä, että data ei yksin riitä, vaan se tarvitsee tuekseen suunnitelmallisuutta, sisältöä ja seurantaa. ”Ilman laadukasta sisältöä ei ole laadukasta dataa”, summasi Pyhälä.

Mikko Hakala kertoi puheenvuorossaan ”Big Data analytiikka-alusta osana markkinoinnin kokonaisratkaisua” Fonecta Enterprise Solutionsin markkinointiratkaisuista. Kun tietoa kerätään niin evästeistä, yritystietorekistereistä kuin avoimen datan palveluista, on melkoinen työ louhia valtavista datamassoista merkityksellisyyttä. Hakala esitteli monipolvisia teknisiä kaavioita mutta muistutti, että ihmistä tarvitaan prosessissa edelleen, vaikka koneet louhivat tiedon.

Håvard Kvalheim esitteli norjalaisen Polaris Median Big Data -periaatteita puheenvuorossaan ”Big Data – From Hype to Insights and Results”. Mielenkiintoisessa puheenvuorossa kuultiin, kuinka vuosisatojen perinteet omaava, sanomalehtitaustasta ponnistava mediakonserni on – yrityksen, erehdyksen ja onnistumisen kautta – siirtynyt kohti data-aikakautta.

Kvalheim painotti, että Big Data ei ole vain IT-osaston projekti, vaan se ulottuu kaikkialle myynnistä sisällöntuotantoon. Ensin on selvitettävä niin lainsäädännön vaatimat seikat kuin yrityksen tiedonkeruukäytännöt, sitten luotava ymmärrys siitä, mitä datalla halutaan tehdä, ja vasta sitten on syytä ryhtyä toimeen. ”Älä anna IT-osaston luoda Big Data -hirviötä”, Kvalheim kärjisti pilke silmäkulmassa.

IAB Finland kiittää kaikkia seminaarivieraita ja puhujia antoisasta aamupäivästä! Erityiskiitos myös tilat tarjonneelle Alma Medialle, aamiaisen sponsoroineelle Fonecta Enterprise Solutionsille, upeat lahjakassit tarjonneelle Raylle ja tietenkin oppaan luomisessa mukana olleille henkilöille!

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää