Icon
Markkinointi Kerää Tykkäyksiä - Paitsi Toimitusjohtajalta Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Markkinointi Kerää Tykkäyksiä - Paitsi Toimitusjohtajalta

11.09.2012 | Mikko Seppä, Snoobi

80 % toimitusjohtajista ei luota markkinointiosaston toimintaan, kertoo
brittiläisen Fournaise Marketing Groupin laaja tutkimus.

Perspektiiviä tarjoaa se, että talousjohtajien kohdalla vastaava
luku on vain 10 %. Ei liene yllättävää, että Suomen suurimpien
yritysten toimitusjohtajista ani harvalla on markkinointitausta.

Markkinoinnin näennäinen epäluotettavuus johtuu tutkimuksen
mukaan siitä, että johdon mielestä markkinointi keskittyy vääriin
mittareihin: myynnin tai myyntimahdollisuuksien sijaan kasvatetaan
tykkääjien määrää tai tunnettuutta.

Markkinoinnin puolella tuoton merkitys ei ole voinut tulla yllätyksenä.
Forresterin tekemän tutkimuksen mukaan 76 % markkinointiammattilaisista
uskoi jo vuonna 2007 tuoton raportoinnin tuovan markkinoinnille lisää
uskottavuutta (Q1 2007 B2B Marketing Measurement Online Survey).

Miksei markkinointi sitten raportoi tuottoa johdolle useammin? Kolmesta syystä:
tuoton raportointia ei edellytetä, tuottoa ei osata selvittää - tai pahimmassa
tapauksessa tuottoa ei uskalleta tai haluta selvittää.

Ennen kuin vastalauseiden aalto yltyy tsunamiksi, on toki myönnettävä,
että offline-puolella euromääräisen tuoton näyttäminen voi olla
vaikeaa tai joissain tapauksissa jopa mahdotonta.

Markkinoinnin tuottoa on kuitenkin mitattu jo vuosikymmeniä ennen
internetin syntyä, joten kyllä hätä keinot keksii.

Verkko Pelastaa

Palataan takaisin tähän päivään ja verkkoon. Klisee maailman
muuttumisesta on tänä päivänä enemmän totta kuin koskaan, ja
markkinointiosastot ovat jääneet auttamatta jälkeen.

Jostain syystä esimerkiksi teknologisen kehityksen mukanaan tuomia
mahdollisuuksia ei suostuta näkemään, vaan kehitys koetaan uhkana.

Verkkomarkkinoinnin tuoton mittaaminen on tänä päivänä helpompaa
kuin koskaan. Se vaatii vain sen, että kaikilta yhteistyökumppaneilta
edellytetään läpinäkyvää raportointia tehtyjen toimenpiteiden
tuloksista.

Lähtökohtaisesti toimenpiteiden tehokkuuden arviointi kannattaa
pitää yrityksen sisällä, sillä ulkoisilla tahoilla ei koskaan ole
yhtä syvällistä tuntemusta yrityksen liiketoiminnasta.

Jos tehokkuuden arviointi ei onnistu sisäisesti joko ajan tai
ammattitaidon puutteen takia, sen voi myös ulkoistaa, mutta kannattaa
olla tarkkana siitä, kenelle.

Jos toimenpiteiden toteuttajat mittaavat omaa menestystään itse
keksimillään mittareilla, ollaan aika heikoilla jäillä.

Puolueettoman tahon tuomio on aina objektiivisempi.

Osavastuu Johdolla

Mutta ei markkinoinnin tarvitse koko vastuuta kantaa. Tilanne on
nimittäin osittain johdon syytä. Liiketoiminnassa saa täsmälleen
sitä, mitä tilaa - tai mittaa. Jos markkinoinnin mittarit ovat
epäselviä, sitä ovat myös tulokset.

Ensimmäinen askel ongelman ratkaisemiseksi on ongelman myöntäminen.

Markkinoinnille pitää asettaa oikeat tavoitteet ja edellyttää
raportointia sellaisilla mittareilla, joiden hyödyllisyyteen johtokin
voi luottaa.

Markkinoinnin todellisen tuoton mittaaminen voi aluksi jännittää,
mutta rohkeus palkitaan. Jos lähtötilanne näyttää kehnolta, voi
ainakin onnitella itseään siitä, että ensimmäinen askel kohti
parempaa tulevaisuutta on otettu.

Eräs mainosmies totesi vuosikymmeniä sitten näin:
"Älä lakkaa testaamasta, niin mainontasi ei lakkaa kehittymästä."
Pätee myös tänä päivänä.

Links:
http://www.fournaisegroup.com/CEOs-Do-Not-Trust-Marketers.asp

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää

15.03.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 1/4: Herätä kiinnostus ostopolun alussa inspiroimalla ja herkuttele tuotteillasi

Valjasta kiinnostavat, oikein suunnitellut sisällöt työskentelemään verkkokauppasi myynnin edistämiseksi – näillä vinkeillä pääset alkuun!

lue lisää