Icon
Markkinoinnin ammattilainen, näin autat asiakastasi ymmärtämään sisältömarkkinointia Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Markkinoinnin ammattilainen, näin autat asiakastasi ymmärtämään sisältömarkkinointia

05.12.2019 | Lauri Loikkanen, Strossle ja Albert Virtanen, Aller

Oikein ajoitettu ja kohdennettu sisältömarkkinointi ja natiivimainonta saa parhaimmillaan lukijan viettämään brändin parissa aikaa moninkertaisesti verrattuna muihin mainonnan muotoihin ja tapoihin. Meillä on media-alan toimijoina ainutlaatuinen mahdollisuus auttaa mainostajaa ymmärtämään, mitä ollaan tekemässä ja näkemään, mitä voimme yhdessä saavuttaa ja tarjota hänen asiakkailleen, sekä rohkaista häntä kokeilemaan uusia ratkaisuja.

Sisältömarkkinoinnin rooli media- ja markkinointisuunnitelmissa on poikkeuksellinen. Sisältöä voi olla niin monenlaista, että se voi tyypistään ja jakelustaan riippuen edistää markkinoinnin kaikkia valittuja tavoitteita. Useimpiin muihin markkinoinnin muotoihin verrattuna hyvin kirjoitettu tekstisisältö saa korkean huomioarvon.

Sisällön kuluttaminen vaatii lukijaltaan paneutumista, ja kohderyhmän käyttämä aika velvoittaa sisällöntuottajan tuottamaan korkealaatuista sisältöä. Hyvin toteutettu sisältömarkkinointi vastaa kohderyhmän tarpeisiin, ja onkin media-alalla toimivien ammattilaisten vastuulla ohjastaa asiakkaitaan myös sisällöllisten markkinoinnin ratkaisuiden pariin.

Mainostajan voi olla haastava ymmärtää sisällöllisiä ratkaisuja, koska ne tarjoavat niin monimuotoiset mahdollisuudet sisältötyyppien, julkaisualustojen ja jakelukanavien suhteen. Tämän kompleksisuuden myötä eri kanavien vakiintuneet termistöt pahimmillaan sekoittuvat tai saavat uusia merkityksiä. On vastuullisen markkinoinnin ammattilaisen velvollisuus huolehtia kaikkien ymmärtävän samat asiat samoilla termeillä – mieluiten vielä niin, että käytettävät termit ovat yleisesti alalla käytettyjä ja oikeita.

Asiakkaiden kanssa on hyvä keskustella suomen kielellä sisältömarkkinoinnin tehtävästä markkinoinnin kokonaisuudessa. Yhteistyön alkaessa kaikkien osapuolten on tärkeää ymmärtää, onko sisältömarkkinointi jatkuva toimenpide pitkäaikaisilla tavoitteilla, vai onko tehtävä toteutus esimerkiksi yksi laajemman kampanjan osa.

Osuessaan oikeaan hetkeen sisällöt tukevat muuta markkinoinnin tekemistä jopa merkittävästi. Esimerkiksi kohderyhmän brändin parissa vietetty aika voi yhden luetun artikkelin myötä moninkertaistua, tai taktisen kampanjan myyntiargumentit voidaan ymmärtää selvästi paremmin laadukkaan sisällön myötä. Parhaimmillaan taktisen kampanjan tueksi tehty sisältö on samalla hakukoneoptimoitu, ja se saa huomiota myös hakukoneiden kautta pitkän aikaa julkaisunsa jälkeen.

Nykysuositukset rohkaisevat mainostajaa varaamaan osan markkinoinnin kokonaisbudjetista testaamiseen. Haluammekin haastaa markkinoinnin ammattilaisia testaamaan myös sisältömarkkinoinnin vaikutusta niin pitkä- kuin lyhytaikaisessa markkinoinnissa. Samalla kun yhä useampi työntää kätensä saveen sisältöjen osalta, saamme purettua väärinkäsityksiä ja myyttejä sisältömarkkinoinnin osalta ja tuotua entistä monipuolisempaa markkinointia Suomeen.

IAB:n tehtävänä on auttaa mainostajabrändejä, medioita sekä sisältömarkkinoinnin teknologioita toimimaan paremmin yhteistyössä koulutuksen, asiantuntijasisältöjen ja alan standardien sekä terminologian määrittelemisen avulla. Yhdessä onnistumme paremmin, mainostajan eduksi.

 

Kirjoittajat Lauri Loikkanen (Strossle, Key Account Manager) ja Albert Virtanen (Aller, Business Development Manager) ovat IAB:n Sisältömarkkinoinnin työryhmän jäseniä.

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää