Icon
Loistavia uutisia digimainostaja: puolet mainoksistasi huomataan! Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Loistavia uutisia digimainostaja: puolet mainoksistasi huomataan!

26.05.2016 | Interquest

Mediakäytön myllerryksessä digitaalinen mainonta jatkaa voittokulkuaan Suomessa - mainospanostuksilla mitattuna digimainonta kasvoi suurimmaksi sysäten nyt myös sanomalehdet jalustaltaan (IAB kvartaalitiedote, 10.5.2016). Osa näistä panostuksista menee kuitenkin harakoille, sillä silmille hyppivä tai merkityksetön mainonta johtaa todennäköisimmin vain kuluttajien ärtymykseen ja mainonnan esto-ohjelmien käytön kasvuun.

Yli puolet mainonnasta huomataan laajalti, ja näkyvyys onkin toki tärkeä mainonnan onnistumisen mittari. Silti hyvin huomatustakin mainonnasta vain noin puolet osuu maaliinsa ja vaikuttaa aidosti kohderyhmäänsä. Korkeasta huomioarvosta ei siis ole itseisarvoksi, vaan kohdennukselle on syytä uhrata ajatus tai kaksi. Tavoittelenko näitä ihmisiä? Saanko heidät kiinni sopivalla hetkellä? Ja onko tämä juuri oikea media tuoda palveluani esiin?

Paitsi kohdennus, toimivimpia toteutuksia yhdistää myös selkeästi esiin tuotu ja kiinnostava sisältö, joka lisää kiinnostusta kohderyhmän parissa. Hyvinkin huomatut mainokset vaipuvat helposti keskinkertaisuuden alhoon sisällön saadessa aikaan lähinnä kyllästyneitä haukotuksia. Huomiota ei kuitenkaan kannata hakea hinnalla millä hyvänsä, sillä väärin kohdennettu ja riittävän häiritsevä tai epäselvä sisältö saa aikaan myös negatiivisia brändimielikuvia.

Mainonnan hyvän vastaanoton aikaan saama noste kannattaa toki ottaa talteen ja toimivimmille kampanjoille tyypillistä onkin, että myös mainostaja tuo itsensä selvästi esiin, mikä auttaa osaltaan myönteisten brändimielikuvien rakentamisessa.

Onnistuneen markkinointiviestinnän ilosanoman levittämiseksi InterQuest julkaisi jälleen vuotuisen Digimainonta-selvityksen, jossa luotiin katsaus suomalaisen digimainonnan nykytilaan.

Haluatko parantaa digimainontaasi? Tilaa raportti tästä.

Kirjoittaja Jaakko Hautanen toimii Insight Plannerina asiakasymmärrystoimisto InterQuestissa.

InterQuestin aikaisemmat IABlogikirjoitukset:

Törmäytä ja etsi kipupisteet – rakennusaineet aitoon asiakaskeskeiseen kulttuuriin
Ota Ryhmä 99 haltuun – kolme vinkkiä tehokkaampaan brändimainontaan
Ota monimediallisuudesta täydet tehot irti – jokainen kohtaaminen merkitsee!
Hyödynnä digimainonnan monimuotoisuus

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää