Icon
Kurkistus mobiiliin tulevaisuuteen: NFC – nearfieldcommunication! Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Kurkistus mobiiliin tulevaisuuteen: NFC – nearfieldcommunication!

28.11.2012 | Tuomas Avonius

Edellisessä postauksessani viittasin IAB UK:n mobiilioperaatioiden johtajan tulevaisuuden ennustukseen mobiilin seuraavasta harppauksesta. Toteamus kuului ”seuraavien lähivuosien aikana kuluttajien lompakko siirtyy mobiiliin”. Jäin miettimään sitä ja tutkin kyseistä markkinaa asian tiimoilta. Seuraavassa koostettuna tietoa eri lähteistä mobiilin tilanteesta maailmalta.

Sisältö ratkaisee kuluttajien valinnat myös mobiilissa

Vain muutama vuosi sitten mobiilia käytettiin vain puhumiseen ja tekstiviestien lähettämiseen. Kuluttajat ovat vauhdilla siirtyneet aikaan, jossa mobiili-päätelaite on viihdekeskus, joka kulkee koko ajan mukana. Sisältö ohjaa kuluttajien tapoja hyödyntää mobiilia. Viihteen, sisällön, kuvien jne. käytöstä ja jakamisesta on tullut arkipäivää. AngryBirdsin menestys ei liene kenellekään uutinen. Tämä on malliesimerkki siitä, kuinka myös mobiilissa sisältö ja sen relevanttius ohjaa kuluttajien käyttöä.

Mobiilimarkkinan kehitys

Briteissä mobiilimarkkinan ennustetaan kasvavan vuoteen 2014 mennessä lähes 1 mrd punnan mediaksi. Vuoden 2012 alusta markkina on kasvanut noin 132 %. Mobiilista on älypuhelimien penetraation kasvun kautta tullut merkittävä media mainostajille. Tulevaisuuden kasvu tarkoittaa myös mobiilin käyttötapojen muutosta ja tässä muutoksessa myös älykkäiden maksamiseen liittyvien tapojen standardisointia sekä yleistymistä. Eräs tähän teknologiaan liittyvä kehitysharppaus tulee todennäköisesti olemaan NFC – nearfieldcommunication.

Mikä se NFC sitten on?

NFC:n käyttökuvaus on helppo: kaksi NFC-ominaisuudella varustettua laitetta (objektia) pystyy ilman manuaalisia toimenpiteitä tai vaivaa keskustelemaan keskenään ja jakamaan informaatiota toisilleen. NFC käyttää langatonta tiedonsiirtoa. Aktiivinen NFC-laite (esim. mobiili) voi kommunikoida passiivisen NFC-laitteen (tägin) kanssa lähestyessään sitä. Tägi saa voimansa suoraan aktiivisesta laitteesta ja näin muodostuu yhteys. Tägi voidaan sijoittaa vaikka paperille, joka tekee kohteesta ”älykkään”.

Miten NFC sitten vaikuttaa esim. kaupallisiin mahdollisuuksiin?

Tällä hetkellä kaupallinen rajapinta NFC:n hyödyntämisessä liittyy maksamiseen ja tiedonsiirtoon. Jatkossa esimerkiksi lipun hankinta tapahtuu mobiilin päätelaitteen avulla, sen sijaan että kuluttaja käyttäisi siihen perinteisiä maksukortteja. Digitaalinen ”lompakko” siis kulkee kuluttajan mukana esimerkiksi palveluntarjoajan applikaation muodossa. Maksukorttien lisäksi digitaalisessa muodossa kulkee tulevaisuudessa myös kanta-asiakkuuskortit sekä erilaiset etukupongit, joihin Marko Siltala pureutui viime viikolla.

NFC:n edut kuluttajille

Kuulun itse kohderyhmään, joka tuskailee eri kaupoissa kymmenien erilaisten kanta-asiakaskorttien kanssa. Määrä on 10 vuoden aikana henkilökohtaisesti noussut muutamasta jo tuonne kahdenkymmenen erilaisen kortin tuntumaan. Mennessäni kirjastoon, ollessani eri kaupoissa tai matkoilla, joudun vaihtamaan korttia aina riippuen käyttökohteesta. Tässä korttishow:ssa en ole pysynyt kärryillä enää vuosiin ja saamani tieto saamastani käyttöedusta on harmaata kuin marraskuinen Suomen taivas. En yksinkertaisesti tiedä kuinka paljon bonuksia saan, jos saan. Vaikeaksi tämän tekee se, etten ole kiinnostunut avaamaan eri ketjujen kuukausittaisia yhteenvetoja saati avaamaan satoja e-maileja, jotka varmasti ansiokkaasti tipahtelevat boxiini eri kanta-asiakkuuksien tiimoilta.

Jos tämä kaikki kulkisi mukana ja älykkäät ratkaisut helpottaisivat elämääni, olisin ensimmäinen joka nämä palvelut ottaisi käyttööni. Käytännön esimerkki: käyn lounastamassa kantapaikassani Helsingissä. Maksaessani vaikkapa NFC-teknologialla lounaani, veloitus tapahtuu automaattisesti tililtäni ja mahdollinen bonus / etu / alennus tulee saman tien huomioitua. Helppoa! Toinen esimerkki: mennessäni paikalliseen markettiin, maksan NFC-teknologian avustuksella ostokseni mobiilia päätelaitetta heilauttamalla. Veloitus tapahtuu ilman monimutkaisia maksukortti- ja bonuskorttilukuja (sekä ilman maksupäätteiden jumittamisia ja tästä johtuvia minuuttien odottamisia) todennäköisesti kaupankin kannalta huomattavasti tehokkaammin kuin tänä päivänä. Erittäin helppoa!

Kuulostaa hyvältä, mutta missä markkinassa mennään?

NFC aiheuttaa sekä kuluttajien että markkinoijien keskuudessa sekä huolenaiheita että mahdollisuuksia. Huolenaiheita ovat: NFC-päätelaitteiden vähäisyys, turvallisuus sekä yksityisyysasiat sekä vähittäiskaupan toistaiseksi vähäinen sitoutuminen/tietoisuus teknologiaan/teknologiasta. Mahdollisuuksia ovat: käytön helppous, käytön mahdollisuuksien suuri kirjo sekä vahvat teknologiaan liittyvät standardit. Päätelaitteiden osalta, Apple ei viimeisimmässä lanseerauksessaan 12. syyskuuta 2012 vielä tuonut NFC-teknologiaa uusimpaan versioon, mutta tällä hetkellä Google aktivoi yli 1 miljoonaa NFC-androidia viikossa. Tämä tarkoittaa seuraaville 12 kuukaudelle valtavaa laitekannan kehitystä maailmanlaajuisesti, joten markkina tulee muuttumaan nopeasti ja dramaattisesti. Tulee olemaan mielenkiintoista katsoa, kuinka markkinoijat tulevat huomioimaan tämän tiikerinloikan.

Kooste erilaisista NFC-aloitteista maailmalta vuonna 2012

Wal-Mart US ilmoitti että NFC-maksaminen tulee olemaan mahdollista kaikissa heidän liikkeissään ympäri USA:n.Britannian postilaitoksella on NFC-valmius yli 11 500 postikonttorissaTurkkilainen operaattori Turkcell on tuonut markkinoille digitaalisen ”lompakko”-applikaation ja maksamispäätelaitteet useiden vähittäiskauppaketjujen kanssa perustuen NFC-teknologiaan.

Nämä ovat mukavia esimerkkejä maailmalta vuonna 2012. Miltähän tuo lista näyttä vuoden 2014 alussa? Luulisi että suomalaiset mainostajat haluaisivat olla tässä mahdollisuuksien valtameressä mukana. Ja elleivät ole, niin markkinatalous yleensä huolehtii siitä, että tarjoamaa tulee olemaan kilpailijoiden toimesta.

Mobiilitulevaisuus lähivuosina

Digitaalinen maksaminen tulee muuttamaan markkinaa. Se on selvää. Mobiilit päätelaitteet ovat kehittymässä yhä yksilöllisemmiksi. Tavat hyödyntää mobiilia sekä ennen kaikkea tavoittaa kuluttajat kehittyvät murroksessa valtavaa vauhtia. Mainonta seuraa yleensä kuluttajia sinne, mistä heidät parhaiten tavoittaa. Ennustan, että mobiilimainonnanmarkkina kasvaa lähimmän kymmenen vuoden aikana vauhdilla ohi verkkomarkkinan tai jopa aikaisemmin. Digitaalinen transformaatio vain saa löylyä kiukaalle, joten toivon että markkinoijat vihdoin katsovat perinteisen median sijaan suuntaan, jossa heidän asiakkaansa tällä hetkellä ja ennen kaikkea tulevaisuudessa viettävät aikaa.

Kuluttajat ovat jo tulevaisuudessa. Ovatko palveluja ja tuotteita tarjoavat yritykset?

Yritysten näkökulmasta teknologinen kehitys on ensi kertaa tilanteessa, jossa kuluttajat ovat omaksuneet tai omaksumassa teknologian mukanaan tuomia mahdollisuuksia nopeampaa kuin yritykset ovat valmiita niitä hyödyntäviä palveluja / tuotteita tarjoamaan. Kansainväliset yritykset voivat hankkia erilaisissa palveluissa jalansijaa markkinoilla, jotka ovat olleet aikaisemmin liian kalliita valloittaa pienen volyymin johdosta. Teknologia ja digitalisoituminen tuo markkinaan vipinää, mutta myös edellyttää yrityksiltä laajempaa ajattelua kuin milloinkaan aikaisemmin.

Toivon kaikille erinomaista ja erittäin digitaalista loppuvuotta sekä tulevaa vuotta 2013!

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää