Icon
Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

09.06.2021 | Anne Sassi, Hannaleena Koskinen

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

SOK:n Smart Marketing haluaa olla johtava, markkinoinnille Suomessa kehityksen suuntaa näyttävä kaupan media. Olemme toimineet kaksi vuotta ja kasvuvauhtimme sekä asiakkaidemme palaute puhuvat puolestaan: kun mediamainonta on sukeltanut vuodessa lähes 20 prosenttia, uimme kasvuluvuillamme vastavirtaan.

Tärkeintä meille on asiakkaidemme tyytyväisyys. Mainostaja-asiakkaidemme nettosuositteluindeksi onkin ollut jopa yli 80. Esimerkkejä tyytyväisyyden aiheista löytyy: Onnistuimme toimenpiteillämme tuottamaan ja todentamaan referenssiasiakkaillemme jopa yli 80 prosentin myynnin kasvun. Kiitämme luottamuksesta ja suositteluhalukkuudesta asiakkaitamme. Meihin luotetaan ja meitä halutaan suositella muille!

Mutta mikä on kaupan media? Mikä tekee kaupan mediasta erityisen verrattuna muihin markkinoinnin alustoihin? Reseptimme auttaa mainostajia menestymään on varsin yksinkertainen: ymmärrä, kohdenna, tavoita ja mittaa.

Liiketoiminnan ytimessä on meillä kauppa, ja sen miljoonat päivittäiset asiakaskohtaamiset eri kanavissamme – aina kivijalasta digitaalisiin kuluttajapalveluihimme. Kaupan media perustuu asiakasdatan jalostamiseen asiakkaan itsensä hyödyksi muiden muassa asiakasymmärrysvetoisen, palvelevan markkinoinnin konseptien kautta.

Emme myy pelkkää mediatilaa vaan tarjoamme mainostajille ratkaisuja koko kuluttajan ostopolun varrelle harkinnasta itse ostotapahtumaan. Pystymme tavoittamaan asiakkaan ja vaikuttamaan heidän ostopäätöksiinsä vielä aivan viime metreillä kivijalkakaupassa tai verkossa. Tähän vain harva toimija pystyy.

Kaupan media on myös ekosysteemi – palveluverkosto, jossa jokainen osa tuo kokonaisuuteen lisää hyötyä, ja jossa kuluttajia palvellaan yhteistyössä. Ekosysteemissä myös kokonaan uusien liiketoimintatapojen syntyminen on mahdollista!

Filosofiamme on valjastaa asiakasymmärrys asiakkaan hyödyksi

Olemme myös erityisen hyviä kysymään tarkkoja kysymyksiä ja antamaan mainostajille niihin mieltä avartavia vastauksia. Emme vain kerro, kuinka paljon markkinointikampanja kasvatti myyntiä. Haluamme myös valottaa mainostajille syitä, jotka kasvattivat myyntiä sekä kertoa heille, miten erilaiset kanavat konvertoivat. Pystymme myös esimerkiksi pureutumaan maantieteellisiin eroihin ja kellonaikoihin: Milloin asiakkaita kannattaa tavoitella? Oliko tuote erityisen suosittu pääkaupunkiseudulla vai kenties pohjoisessa?

Kaupan mediana S-ryhmän Smart Marketing on mainostajan laaja-alainen kumppani, joka tarjoaa syvällistä asiakasymmärrystä, tavoittaa joka päivä lähes jokaisen suomalaisen ja mittaa tuloksia ja markkinointitoimenpiteitään tarkasti. Mittaaminen ja todentaminen ovatkin avain parantamiseen, niin markkinoinnissa kuin myös mainostajan liiketoiminnan kehityksessä.

Kaupan median filosofia on valjastaa lukuisat asiakaskohtaamiset ja niistä kertyvä asiakasymmärrys ennen kaikkea asiakkaan itsensä hyödyksi. Näin mainostajat ja kauppa voivat yhdessä entistä paremmin tuottaa arvoa kuluttajien asiakaskokemukseen myös kaupallisilla toteutuksilla.

Kaupan kyky kohdata kuluttaja ostopolun eri käänteissä sekä hyödyntää ja mitata asiakasymmärrystä asiakaskokemuksen parantamiseksi on ylivertainen. Maailmalla menestyjäyritykset ovat tämän oivaltaneet. Käytännössähän tämä menestysresepti perustuu kuluttajan arjen ymmärtämiseen ja pääsyyn ostopolulle sen kaikissa eri vaiheissa.

Kun suomalaiset markkinoijat alkavat pikkuhiljaa ymmärtää kaupan median toiminnan erityisyyttä, nekin ovat alkaneet hyödyntää palvelevia markkinointiratkaisujamme ja asiakasymmärrystä enenevässä määrin.

Jos vielä pohdit, missä kaupan median juju piilee, kerromme mielellämme lisää tarjoamistamme mahdollisuuksista. Kannattaa hypätä ajoissa voittajien kelkkaan.

Anne Sassi & Hannaleena Koskinen,

Smart Marketing, SOK Medialiiketoiminta

Anne Sassi (SVP SOK Medialiiketoiminta) vastaa SOK:lla oman median kehityksestä sekä julkaisu- ja medialiiketoiminnasta. Hannaleena Koskinen (VP, Business Lead SOK Medialiiketoiminta) vastaa SOK:lla S-ryhmän kaupan mediasta ja muista kaupallisista markkinointipalveluista yrityksille.

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää