Icon
Kaikkien aikojen verkkokauppajoulu on ovella! Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Kaikkien aikojen verkkokauppajoulu on ovella!

12.12.2013 | Tuomas Avonius

Se on kohta täällä, nimittäin historian kovin ”verkkokauppajoulu”! Maailmalta kuuluu jo ennätysmyynttejä, joita on rikottu käytännössä kaikkialla idästä länteen. Mielenkiintoinen ”vanha” uutuus, Alibaba.com (aliexpress.com) myi kuulemma jo marraskuun alussa 4 mrd. € yhden päivän aikana! Jestas mitä summia!

Kuva: Colourbox

Verkon rooli ostoskanavana

Ei tarvitse olla kovinkaan perillä kuluttajien käyttäytymisestä tai verkon massiivisesta roolin kasvusta ihmisten arjessa, kun voi jo veikata, monellako sadalla miljoonalla eurolla suomalaiset tänä vuonna verkkokaupasta joululahjojaan sekä tarvikkeitaan ostavat. Verkko kaikessa autuudessaan tarjoaa tavattoman kätevän, aikaa säästävän sekä hyvin usein kukkaroa hellivän kanavan hoitaa jopa perinteiset kivijalkatuotteet vaivattomasti sekä edullisesti, suoraan kotiovelle.

Verkkokauppaostaminen

Verkkokauppa on vaivihkaa hiipinyt kuluttajien arkeen. Muutamia vuosia sitten pelätyt verkkokaupan ostamiseen liittyvät ongelmat ja ennen kaikkea kuluttajien varovainen suhtautuminen luottokortteilla maksamiseen on muuttunut täydellisesti. Eri asia on, ovatko kaikki verkkokaupassa globaalisti toimivat yritykset luottotietojen suhteen niin luotettavia kuin kuluttajat haluavat ymmärtää. Silti, kaikki on kaupan digitaalisessa maailmassa ja vieläpä helposti, vaivattomasti ja usein perin läpinäkyvästi.

Kuva: Coloubox

Jäävätkö eurot Suomeen?

Jäävätkö eurot sitten kotimaahan työllistämään ihmisiä vai käykö niin, että maailman markkinat imaisevat suomalaisesta kansantuotteesta verojen jälkeen kipeästi pihistetyt joulurahat tehokkaasti ja varmasti kansainvälisiin verkkokauppoihin? Itse olen hieman huolissani, koska ulkomailta ostettu tuote ei työllistä tai lisää hyvinvointia oikeastaan kuin logistiikan palvelujen osalta. Verottaja ei pahemmin ostoksien verottamiseen puutu ja rahavirrat ulkomaille kasvavat joka kuukausi suuremmiksi.

Verkkokaupan varovainen arvo

Viralliset arviot Suomen verkkokaupan arvosta vaihtelevat suuresti vastaajan mukaan. Valistunut mutta todennäköisesti kuitenkin aivan liian pieni arvio on noin 10 mrd. euroa. Järkevää pohdintaa on katsoa, mistä tämä Suomen mittakaavassa valtava summa on pois? Onko niin, että esimerkiksi käyttötavarakaupan strategiat ovat mukautuneet moitteetta ja vaivatta kuluttajien ostokäyttäytymisen mukana vai onko niin, että kaikessa vertailtavuudessaan sekä läpinäkyvyydessään globaali kilpailu on saapunut taloon hieman niin kuin varkain? Yhtä kaikki, mikään ei enää ole niin kuin ennen. Tätä kannattaa pohtia hyvin hartaasti liiketoiminnasta riippumatta.

Tulevaisuus ja suomalaisten yritysten mahdollisuudet?

Onneksi olemme innovatiivinen kansa ja kotimaiset toimijat eri aloilla kykenevät näkemään kuluttajakäyttäytymisen murroksen pelkästään mahdollisuutena. Näin toivon. Verkkokauppa vaatii toisenlaista lähestymistapaa sekä timantinkirkasta strategiaa. Olen täysin luottavainen että peliä ei ole Suomalaisten yritysten osalta pelattu ollenkaan. Olemme silti vain tikapuiden ensimmäisellä askeleella globaalissa mittakaavassa. Markkinoilla on aina paikka niille, jotka aidosti panostavat verkkokauppastrategian jalkautumiseen sekä huolehtivat brändiensä vetovoimaisuudesta. Pitää muistaa, että suurin osa Suomalaisista silti luottaa ja uskoo kotimaisten tuotteiden paremmuuteen. Voiko parempaa lähtökohtaa suomalaiselle verkkokauppatoimijalle olla?

Mukavaa joulunodotusta!

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää