Icon
IAB:n Sosiaalisen median työryhmä Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

IAB:n Sosiaalisen median työryhmä

26.04.2012 | Jari Jaanto

Monet ovat kyselleet, mitä IAB Finlandin sisällä tehdään, minkälaista on yhteistyö ja miten eri suositukset syntyvät. Ajattelin aloittaa kertomalla mitä sosiaalisen median työryhmässä tehdään.

Sosiaalisen median työryhmä on perustettu vuonna 2011 IAB:n sisällä, ja allekirjoittanut on toiminut sen vetäjänä alusta asti. Ryhmä perustettiin suuren kiinnostuksen johdosta sosiaalisen median markkinointia kohtaan ja alan yhteisten pelisääntöjen muodostamiseksi.

Vuoden 2011 aikana saimme julkaistua sosiaalisen median markkinoinnin eettisen ohjeistuksen, joka on ladattavissa osoitteesta http://www.iab.fi/media/pdf-tiedostot/111116iabsomemarkkeettinenohjeistus260811.pdf, josta henkilökohtaiset suuret kiitokset haluan esittää työryhmälle! Tämän lisäksi veimme hyvinkin pitkälle hahmotelman miten sosiaalisen median markkinointia voisi mitata, ja tämä on tarkoitus julkaista vuoden 2012 aikana. Tämän lisäksi ryhmäläiset kävivät 3 eri seminaarissa puhumassa IAB:n edustajina sosiaalisesta medista.

IAB Finlandin tavoitteena on poistaa alan menestymisen esteitä vahvistamalla internetin ja interaktiivisen viestinnän roolia markkinoinnin, mainonnan ja myynnin kentässä sekä kehittämällä alan osaamista ja yhteistyötä. Tämä myös ohjaa sosiaalisen median työryhmän työtä ja määrittelee ryhmän tavoitteita. Ryhmässä olemmekin ottaneet tänä vuonna seuraavat tavoitteet:

1. Verkkomainonnan kasvattaminen

2. Alan kehittäminen

- Suomen sosiaalisen median toimijoiden ja työkalujen listaus koko alan käyttöön

- Sosiaalisen median markkinoinnin mittaamisen suosituksen julkaisu

3. B2B Sosiaalisen median haltuunotto

4. Yhteistyön tiivistäminen muiden alan toimijoiden kanssa

5. IAB:n sisäinen kehittäminen, ja sen rakentamisessa avustaminen

6. IAB:n jäsenmäärän kasvattamisessa tukeminen

Näistä tärkeimpiä ovat juuri sosiaalisen median mittaus ja sosiaalisen median toimijoiden listaus.

Olennainen osa ryhmän toimintaa ovat olleet Case-esittelyt sosiaalisen median markkinoinnin alueelta. Näitä ovat käyneet läpi Suomi24, IRC-Galleria, Muropaketti, Nokia. Tulossa on mitä jännittävimpiä caseja sekä keskustelua sosiaalisesta mediasta!

Yhteistä keskustelua käymme tällähetkellä Facebookissa ja palavereita on n. 6 kappaletta vuodessa. Tarpeen mukaan niitä pidetään myös enemmänkin.

Mukaan koko toimintaan pääsee kuka tahansa IAB:n jäsen. Kannattaa siis käyttää jäsenetu hyödyksi, ja tulla mukaan kehittämään koko mainosalan kenttää! Muistakaa, että olemme kaikki IAB:laisia jotka olemme mitenkään verkkomainosalan kanssa tekemisissä.

IAB:n jäseneksi voi helposti liittyä seuraavan lomakkeen kautta jos vielä ei ole: http://www.iab.fi/iab-yhteiso/jasenyys.html

Lisätietoa muista työryhmistä löytyy: http://www.iab.fi/iab-yhteiso/tyoryhmat.html

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää