Icon
Haastava, mutta tarpeellinen mainonnan teknologioiden viidakko Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Haastava, mutta tarpeellinen mainonnan teknologioiden viidakko

09.04.2020 | Merja Pyhälä, Alma Media

Markkinointiteknologioiden merkitys ja niiden hyödyntämisen osaaminen ovat nousseet uudelle tasolle koko maailmaa koettelevan poikkeustilan myötä. Niin isot kuin pienetkin toimijat joutuvat pohtimaan, millä uusilla, digitaalisilla keinoilla on mahdollista tehokkaasti ja kannattavasti tavoittaa asiakkaita. Markkinointiteknologioita on olemassa tuhansia, keskitymmekin tässä blogikirjoituksessa pääasiassa mainonnan teknologioihin.

Isot mediatalot ovat jo pitkään rakentaneet omia mainonnan ja markkinoinnin teknologiakokonaisuuksia, ja olemmekin todenneet, että teknologioiden määrä tai teknologiat itsessään eivät ratkaise mitään, vaan se miten ne valjastetaan tekemään ja optimoimaan haluttuja asioita liiketoimintamme ja asiakkaidemme liiketoiminnan hyödyksi. Eri välineiden pitää myös toimia yhteen, jotta kokonaisuus toimii.

Medioissa käytössä olevien teknologioiden pitää pystyä tarjoamaan käyttäjille nopeat latautumisajat ja kestää isot käyttökuormat ja piikit kiinnostavissa uutistilanteissa. On huomioitava monipuolisesti erilaisten digitaalisten kanavien, laitteiden ja alustojen tuki niin web- kuin sovellusympäristössäkin, kun sisältöä esitetään tekstinä, kuvina, videoina ja monipuolisina mainonnan ratkaisuina, kuten rich mediana. Isojen datamassojen käsittely ja analysointi on vaativaa. Kun siinä onnistutaan, niin pystytään parantamaan niin sivustojen käyttökokemusta kuin mainonnan laatuakin ja luomaan monipuolisia datatuotteistuksia. Nykyään joudutaan pohtimaan myös tietosuoja- ja tietoturva-asioita, joiden on oltava jokaisen tekijän mielessä ja aina kunnossa.

Mainonnan teknologioiden pitää tukea sitä, että media pystyy helpottamaan mainonnan ostamista tarjoamalla eri tarpeisiin erilaisia ostotapoja, kuten monipuolisen ohjelmallisen ostamisen tuotteistukset ja suoramyynnissä displayta, videota, mobiilia, monipuolisia mainosratkaisuja, sisältömarkkinointia, kohdennusmahdollisuuksia ja toimivia kampanjaraportteja. Tämän kaiken mahdollistaa iso määrä teknologioita, kuten esimerkiksi laaja-alainen mainonnanhallintajärjestelmä, erilaiset luovien ratkaisujen rakentamisen työkalut, analytiikka- ja raportointijärjestelmät ja datan käsittelyn ja prosessoinnin teknologiat ja arkkitehtuuri.

Isossa mediatalossa teknologiapaletin optimointi tuottamaan haluttuja tuloksia ja vastaamaan tavoitteisiin vaatii moniammatillista yhteistyötä yli tiimi- ja yksikkörajojen. Lisäksi yhteistyö teknologiatoimittajien kanssa on tiivistä, ja kumppaneita on työnnettävä jatkuvasti eteenpäin kehitystyössä, jotta teknologiapaletti toimisi jatkossa vielä entistäkin paremmin. Yhdessä kehittäessä jokainen oppii uutta ja tuo oman osaamisensa kokonaisuuteen.

Kaikki yllä mainittu satsaus mainonnan ja muiden teknologioiden kokonaisuuteen, ja sen hyödyntämiseen sekä osaamisen ja tekemisen optimointiin antaa medialle mahdollisuuden tarjota mainostajille monipuoliset ja toimivat tavat halutun yleisön tavoittamiseen.

Blogitekstin kirjoittaja Merja Pyhälä toimii Alma Mediassa digimainonnan kehityspäällikkönä vastuualueenaan erilaisten mainonnan teknologioiden hankinnat ja datan hyödyntäminen mediamyynnissä.

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää