Icon
Evästemuutos edessä - oletko valmis? Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

10.05.2021

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

Evästeiden loppuminen liittyy markkinajohtajan paikkaa pitävään Chrome-selaimeen, jossa tuki kolmannen osapuolen evästeisiin päättyy ensi vuoden aikana. Muutos vaikuttaa käytännössä jokaisen suomalaisen mainostajan mainonnan kohdentamismahdollisuuksiin ja siten suoraan niiden liiketoimintaan.

Adformin ja IAB Finlandin tutkimuksen mukaan vain joka kymmenennelle mainostajalle on täysin selvää, miten kolmannen osapuolen evästeistä luopuminen vaikuttaa yrityksen markkinointiin. Korvaavan ratkaisun löytyminen kolmannen osapuolen evästeille koetaan yrityksissä kuitenkin oleellisena, sillä 85 % vastaajista pitää ratkaisun löytymistä tärkeänä.

“Vaikka muutos tulee melko pian, tutkimuksemme perusteella kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumiseen liittyy vielä epäselvyyttä. Korvaavan ratkaisun löytämistä pidetään kuitenkin tärkeänä, ja viimeistään nyt onkin toimialalla oikea aika analysoida nykytilanne ja yhdessä mainostajien, teknologiatoimittajien ja medioiden kanssa kartoittaa korvaavia ratkaisuja evästeiden jälkeiseen mainontaan. Adformin ratkaisut keskittyvät ensikäden evästeisiin, jotka perustuvat esimerkiksi kirjautumiseen tai vaihtoehtoisesti julkaisijan asettamaan ensimmäisen osapuolen evästeeseen. Niissä positiivista on se, että evästeet ovat pitkäkestoisempia, ratkaisu toimii kaikissa selaimissa ja että vapaus valita säilyy kuluttajalla. Nykyiset kyvykkyydet eivät katoa, vain toteutustapa muuttuu”, kertoo Adformin Suomen-maajohtaja Jan Ketonen.

“Olemme IAB:lla apuna oikeiden kumppaneiden ja käytäntöjen löytämisessä. Järjestämme aiheesta myös webinaareja sekä jäsenillemme että myös muille kiinnostuneille. Vielä ei ole myöhäistä aloittaa korvaavien mainonnan kohdentamisratkaisujen kartoittaminen”, kertoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

Tule kuulemaan lisää mm. tästä Adformin ja IAB:n tutkimuksesta 20.5 pidettävään IAB Finlandin Smart Marketing -webinaarin.

adform tutkimus

Näin tutkimus tehtiin:

  • Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta.
  • Tutkimuksen kohderyhmänä olivat suomalaiset mainostajat.
  • Kohderyhmän yhteystiedot saatiin Adformin asiakasrekisteristä sekä IAB:n jäsenrekisteristä. Tutkimukseen vastasi 52 kohderyhmän edustajaa.
  • Tutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2021. Tutkimukseen kutsuttiin sähköpostilla, ja siihen vastattiin sähköisesti.
  • Tutkimuksen toteuttivat yhteistyössä Adform, IAB Finland sekä Reach Finland Oy.

Lisätiedot:

Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726

Jan Ketonen, maajohtaja, Adform
jan.ketonen@adform.com
050 527 0590

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää