Icon
Euroopan online-mainonta jatkoi kaksinumeroista kasvua ja ylitti 40 miljardin euron rajan Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Euroopan online-mainonta jatkoi kaksinumeroista kasvua ja ylitti 40 miljardin euron rajan

23.05.2017

Amsterdam, 23. toukokuuta 2017

IAB Europe julkaisi vuosittaisessa Interact-konferenssissa tänään Euroopan online-mainonnan vuoden 2016 kasvuluvut. Online-mainonta kasvoi 12,2 % 41,8 miljardiin euroon ja se on Euroopan suurin mainosmedia.

AdEx Benchmark -tutkimus tehtiin nyt 11. kerran. Tutkimuksen mukaan online-mainonta kasvatti markkinaosuuttaan ollen suurin mediaryhmä. Kaikissa mukana olleissa 27 Euroopan maassa online-mainonta oli kasvussa. Kaikkiaan 20 maata kasvoi kaksinumeroisesti kolmatta vuotta peräkkäin ja peräti kolme maata kasvoi yli 30 %. Mobiilimainonta jatkoi kasvun kärjessä yli 50 % kasvulla. Mobiili dominoi kaikilla markkinoilla, joillain jopa yli 100 % kasvulla.

Videomainonta jatkoi vahvaa kasvua 18,2 % osuuteen kokonaisdisplay-markkinasta.

Townsend Feehan, IAB Europen CEO, kommentoi: ”Menestyvä digitaalinen eurooppalainen ekosysteemi on riippuvainen mainonnasta, ja 11. AdEx Benchmark -tutkimus osoittaa edelleen sen tärkeyden talouselämälle. Toimialana meidän täytyy jatkaa tämän merkityksen korostamista, nostaa eurooppalaisia innovaatioita ja vahvistaa liiketoimintoja tarjotaksemme käyttäjille sellaisia kokemuksia, joita he haluavat.”

IAB Europen AdEx Benchmark -tutkimus jakaa online-mainosmarkkinan kolmeen kategoriaan: display-mainontaan, haku- ja luokiteltuun mainontaan ja hakemistoihin. Online-mainonnan muotojen kasvua on pönkittänyt muutokset päätelaitteiden käytössä ja kulutustottumuksissa.

Display-mainonta kasvoi eniten nyt kolmantena vuonna peräkkäin. Sen osuus on 13,6 % ja arvo 16 miljardia euroa.

Hakumainonta jatkaa online-mainonnan suurimpana kategoriana 12,9 % kasvulla ja 19,1 miljardin euron markkina-arvolla.

TOP 3 yksittäiset kasvumarkkinat

1. Romania 36,9 %
2. Slovenia 32,2 %
3. Irlanti 31,4 %
(24. Suomi 5,8 %, Euroopan keskiarvo 12,2 %)


TOP 10 suurimmat markkinat

1. Iso-Britannia 14,2 miljardia euroa
2. Saksa 5,9 miljardia euroa
3. Ranska 4,2 miljardia euroa
4. Venäjä 2,6 miljardia euroa
5. Italia 2,3 miljardia euroa
6. Alankomaat 1,7 miljardia euroa
7. Espanja 1,6 miljardia euroa
8. Ruotsi 1,6 miljardia euroa
9. Belgia 0,9 miljardia euroa
10. Sveitsi 0,9 miljardia euroa

Lue IAB Europen uutinen ja raportti täältä.

Lisätietoja antaa:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, puh. 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää