Icon
Ehdotettu ePrivacy-asetus on kuin huonosta elokuvasta, mutta loppuratkaisuun voidaan vielä vaikuttaa Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Ehdotettu ePrivacy-asetus on kuin huonosta elokuvasta, mutta loppuratkaisuun voidaan vielä vaikuttaa

12.10.2017

Sähköisen viestinnän tietosuoja-asetusta tarkistamalla Euroopan komissio toivoi lujittavansa luottamusta ja turvallisuutta sisämarkkinoilla. Ehdotetut uudistukset aiheuttaisivat kuitenkin useita suunnittelemattomia seurauksia, jotka vaikuttaisivat kielteisesti eurooppalaisten kuluttajien jokapäiväiseen elämään.

Ehdotetut muutokset

  • rajoittavat nykyisenkaltaisen laajamittaisen ja korkealaatuisen journalismin tuottamista, kun dataperusteiset mainostulot pienenevät, mikä tarkoittaisi kuluttajille paljon vähemmän itsenäisiä tietolähteitä ja vähemmän mielipiteiden monimuotoisuutta
  • aikaansaavat laajalti hämmennystä, kun kuluttajien edellytetään määrittävän tietosuoja-asetukset jokaiselle verkkosivustolle, jokaiselle selaimelle ja jokaiselle käyttämälleen laitteelle erikseen
  • hankaloittavat datapohjaisista mainostuloista riippuvaisten sovelluskehittäjien toimintaa, mikä tarkoittaisi vähemmän start-upeja ja vähemmän kuluttajille ilmaisia sovelluksia
  • muuttavat kuluttajien ilmaiseksi saamia sisältöjä ja palveluita yhtäkkiä maksullisiksi tai riittämättömiksi, kun datapohjaisista mainoksista ei saada enää tuloja.

Vaihtoehtoinen loppuratkaisu on vielä mahdollinen

Jos sähköisen viestinnän sääntelyn ehdotetut uudistukset tulisivat tällaisenaan voimaan, vaikutukset eurooppalaisille kuluttajille olisivat kauheita. Päättäjillä on vielä aikaa lieventää vahinkoa sisällyttämällä asetuksen perusteisiin muutakin kuin pelkkä suostumus datan käsittelyyn (esim. legitimate interest -käsittelyperuste), varmistamalla, että yritykset voivat auttaa kuluttajia saamaan tietoa oman datansa käytöstä ja yhdenmukaistamalla teksti yleisen tietosuojasäännöstön (GDPR) kanssa.

IAB Europe kampanjoi yhdessä muiden eurooppalaisten mainosalan toimijoiden kanssa ehdotettujen ePrivacy-asetuksen uudistusten haittavaikutuksista ehdotuksen muuttamiseksi. Lue lisää kampanjasivulta: http://www.likeabadmovie.eu/

#LikeABadMovie

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää