Icon
Digimainonta vahvassa kasvussa Euroopassa Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Digimainonta vahvassa kasvussa Euroopassa

28.05.2015

Tiedote 28.5.2015

Euroopan digitaalinen mainosmarkkina kasvoi viime vuonna 11,6 prosenttia. Tänä vuonna analyytikot uskovat digistä tulevan maanosan suurimman mainosmuodon.

Euroopan digitaalinen mainosmarkkina kasvoi 11,6 % vuonna 2014. Panostuksia digitaalisiin mainosmuotoihin tehtiin 30,7 miljardin euron edestä. Tiedot selviävät IAB Europen ja tutkimuslaitos IHS:n AdEx Benchmark -tutkimuksesta, joka julkaistiin Interact-kongressissa Berliinissä viime viikolla.

Digimainonta on Euroopan laajuisesti panostuksissa tarkasteltuna toiseksi suurin mainosmuoto. Se on jo ohittanut printtimainonnan (26,8 miljardia vuonna 2014) ja hätyyttelee televisiomainontaa (33,5 miljardia).

IHS:n analyytikot uskovat, että digimainonta tulee nousemaan suurimmaksi mainosmuodoksi Euroopassa jo vuonna 2015.


Suomi jäljessä Pohjoismaita

Suomessa panostukset digitaalisiin mainosmuotoihin kasvoivat hieman Euroopan keskivertoa enemmän. Kuten muuallakin maanosassa, myös Suomessa mobiili- ja videomainonta kasvavat vauhdilla.

Myös Suomessa digitaalinen mainonta on noussut toiseksi suurimmaksi mainosmuodoksi. Toisin kuin monessa muussa Euroopan maassa, joissa television asema on vahva, meillä sanomalehtimainonta on edelleen suurin mainosmuoto.

Suomessa digitaaliset mainospanostukset ovat henkeä kohden pienemmät kuin muissa Pohjoismaissa. Ruotsi on mainoseuroissa mitattuna Euroopan seitsemänneksi suurin digimainosmarkkina, Tanska ja Norja seuraavat lähellä perässä.

”Suomen mainosmarkkinan kehitys noudattelee eurooppalaista kaavaa. Kirittävää on edelleen muihin Pohjoismaihin verrattuna, mutta otamme naapureitamme kiinni jatkuvasti. Digi on nousemassa pian suurimmaksi mainosmuodoksi ympäri maailmaa, myös meillä”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

IAB Europen tiedotteen ja IHS:n tutkijoiden esityksen voi ladata täältä.

IAB Europe kerää AdEx-tutkimuksen tiedot eri maiden IAB-järjestöiltä. Vuoden 2014 tutkimuksen tiedot on kerätty 27 maasta. Eri maiden luvut on harmonisoitu ja muutettu bruttoluvuiksi, mikä selittää pienet vaihtelut maakohtaisiin raportteihin verrattuna.


Lisätiedot:

Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kasvua ja kehitystä edistävä järjestö, joka muodostuu noin sadasta jäsenyrityksestä. Jäsenet ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja.

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää