Icon
Blogiyhteistyön opas, osa 1: Suomen blogikenttä Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Blogiyhteistyön opas, osa 1: Suomen blogikenttä

28.10.2014 | Jari Jaanto

Bloggaamisesta on tullut viime vuosina suosittua ja bloggaajat ovat tärkeitä mielipidevaikuttajia. Kun yleisö viihtyy blogien parissa, myös brändit seuraavat perässä. Kaupalliset yhteistyöt yleistyvät, ja osa bloggaajista tuottaakin jo elantonsa blogien kautta tehdyillä kaupallisilla yhteistyökuvioilla.

IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmä julkaisee vuoden lopussa Blogiyhteistyön oppaan, joka sisältää tietoa suomalaisesta blogikentästä, katsauksen erilaisista yhteistyömuodoista ja runsaasti käytännön vinkkejä menestyksekkään blogiyhteistyön tekemiseen. Lisää projektin taustoista kertoo IAB Finlandin markkinointipäällikkö Lotta Heikkeri videohaastattelussa.

Opasta on ollut suunnittelemassa laaja kirjo sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin ammattilaisia. Oppaan lukuja tullaan julkaisemaan IABlogissa pala palalta, jotta kaikki pääsevät kommentoimaan asiaa ennen oppaan valmiin version julkaisua. Haluamme osallistaa kaikki bloggaajat ja digitaalista markkinointia tekevät mukaan projektiin!

Ensimmäinen osa kertoo bloggaajan ja yleisön vuorovaikutuksesta ja sen erilaisuuksista teksti- ja videoblogeissa. Sen lisäksi olemme jakaneet Suomen blogikenttää erilaisiin toimijoihin. Oletko samaa mieltä? Puuttuuko jotakin oleellista? Keskustelu on lämpimästi tervetullutta!

Valmis Blogiyhteistyön opas julkaistaan IAB Finlandin Blogiseminaarissa torstaina 11.12.




Bloggaajan ja yleisön vuorovaikutus

Kuten tutkimukset kertovat, uskovat ihmiset enemmän heidän tuntemiltaan ihmisiltä tuleviin suosituksiin kuin markkinointiviestintään eli mainontaan. Bloggaajilla onkin suuri valta vaikuttaa lukijoidensa mielipiteisin kertomalla tuotteista ja palveluista joita he käyttävät. Kun viesti tulee henkilöltä, johon on luotu syvempi suhde, on viestin vastaanotto helpompaa.

Bloggaajan ja lukijan tai katselijan vuorovaikutus toimii kuten kahden ihmisen välillä. Sisällöltään blogit voivat olla hyvinkin lähellä toimitettua sisältöä esimerkiksi aikakauslehdissä, mutta sillä erolla, että lukijalle muodostuu helpommin suhde bloggaajaan, joka kertoo omasta elämästään ja persoonastaan. Tämä myös luo paremmin uskottavuutta, kun bloggaajat tekevät suosituksia tai kertovat omista valinnoistaan. Mitä lähempänä bloggaaja on lukijaansa, sitä positiiivisempi vuorovaikutuskokemus muodostuu.

Vuorovaikutukseen vaikuttaa suuresti, onko kyseessä teksti- vai videoblogi. Videoblogilla voi välittää helpommin tunteita, mutta sisällön, esimerkiksi virheiden, korjaaminen jälkikäteen on vaikeampaa. Videoblogi myös mahdollistaa syvemmän henkilökohtaisen suhteen syntymisen bloggaajan ja katsojan välillä. Tekstiblogi taas mahdollistaa asiasisällön tarkemman tarkastelun ja myös helpomman virheiden korjaamisen ja päivittämisen jälkikäteen.

(Tähän kappaleeseen haasteltiin Katleena Kortesuota, Toni Nummelaa ja Jarno Alastaloa)



Suomen blogikenttä

Suomalainen blogikenttä on hyvin monipuolinen. Tärkeimpiä erottavia tekijöitä bloggaajien välillä kaupallisuus/ei-kaupallisuus sekä itsenäisyys/verkostoon kuuluminen. Markkinoijan näkökulmasta blogit ja bloggaajat voidaan jakaa karkeasti ottaen neljään kategoriaan kahdella eri akselilla:

A: Kaupalliset/ei-kaupalliset:

1: Harrastelijabloggaajat
Harrastelijabloggaaja pitää blogia omaksi ilokseen. Harrastelijabloggaaja ei tee kaupallista yhteistyötä.

2: Kaupalliset bloggaajat
Kaupallinen bloggaaja tekee kaupallista yhteistyötä, joko tuotteita ja palveluita tai rahaa vastaan.

B: Itsenäiset/verkostossa bloggaavat

3: Itsenäiset bloggaajat
Itsenäinen bloggaaja ei kuulu mihinkään blogiyhteisöön tai verkostoon. Hänellä on päätösvalta yhteistyöstä ja blogissa näkyvistä mainoksista. Hän hoitaa itse omat blogiyhteistyönsä tai käyttää ulkoista toimijaa.

4: Verkostossa bloggaava
Blogiverkostossa (esimerkiksi Blogirinki, Suomen Blogimedia) tai blogiyhteisössä (esimerkiksi Lily, Indiedays) blogiyhteistyö ja mainostaminen blogeissa tehdään usein verkoston tai yhteisön kautta. Osa bloggaajista saa myös palkkaa yhteisöltä.*

* Blogiverkostoista ja -yhteisöistä tulee oma kappaleensa oppaaseen, siksi niiden käsittely on tässä luvussa melko suppea.

Mielipiteitä, ehdotuksia, ideoita? Sana on vapaa!

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää