Icon
Alkoholilaki ja sisältömarkkinointi blogeissa – ei jaettavaksi, mutta tykätä saa Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Alkoholilaki ja sisältömarkkinointi blogeissa – ei jaettavaksi, mutta tykätä saa

18.12.2014 | A-Lehdet

Voiko bloggaaja tehdä enää ensi vuonna yhteistyökampanjoita minkään alkoholijuomien kanssa, kysyy moni asiakas ja yhteistyökumppani. Joku väittää suoraan, että ei saa, sillä kuluttajan tuottamaa sisältöä ei saa hyödyntää eikä jakaa sosiaalisessa mediassa.

Bloggaaja saa edelleen nautiskella alkoholijuomia ja päivittää siitä blogiinsa, jos siltä tuntuu, sillä perustuslaki turvaa jokaisen oikeuden ilmaisu- ja sananvapauteen. Alkoholimainonnan rajoitukset eivät koske yksityishenkilöitä tai journalistisen sananvapauden tai taiteen vapauden puitteissa tuotettua aineistoa - kun taas kaupallisen toimijan tulee noudattaa alkoholimainonnan säännöksiä. Alkoholimainonnassa esimerkiksi kuluttajan tuottaman sisällön käyttö on kiellettyä vuoden alusta.

Kysymys kuuluukin: onko bloggaaja kaupallinen toteuttaja, kuluttaja vai ilmaisu- ja sananvapauteen oikeutettu yksityishenkilö?

Bloggaaja saa edelleen tehdä yhteistyötä mietojen alkoholijuomien parissa. Esimerkiksi silloin tällöin saadut tuotelahjat ilman postausten sisältöön puuttumista eivät tee bloggaajasta kaupallista toimijaa.

Rajoitukset astuvat voimaan vasta, kun postauksesta maksetaan palkkio ja sillä pyritään edistämään kyseisessä kirjoituksessa mainitun alkoholijuoman myyntiä. Silloin bloggaajan rooli vaihtuu kuluttajasta kaupalliseen. Tällöin bloggaajan tulee noudattaa samoja mainonnan rajoituksia kuin muutkin mainostajat – hän ei saa esimerkiksi järjestää kilpailua, mainita rommitotin terveyttä edistävästä vaikutuksesta tai kehottaa lukijoitaan kertomaan alkoholiin liittyvistä kokemuksista. Itseasiassa blogissa kaikki lukijoiden alkoholia koskevat kommentit tulee poistaa.

Ja jakaa ei saa, sillä Valviran ohjeiston mukaan “alkoholijuoman mainonta on kiellettyä 1.1.2015 alkaen, jos sen kaupallinen toteuttaja käyttää hallitsemassaan tietoverkon palvelussa kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä tai saattaa palvelun välityksellä kuluttajien jaettavaksi tuottamaansa tai kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä.” Eli ns. perinteisillä internetsivuilla julkaistu lain pykäliä noudattava blogipostaus on täysin sallittu, kunhan sen jakamista sosiaalisessa mediassa rajoitetaan. Periaatteessa tykätä saa useissa palveluissa, mutta helposti jaettavaa sisältöä ei saa luoda. Facebook-tykkäys ainakin lasketaan rajatapaukseksi.

Onneksi Valvira itse toteaa, että “se, missä menee kielletyn ja sallityn toiminnan raja, perustuu aina tapauskohtaiseen kokonaisarvioon.” Valvira on luvannut päivittää tarvittaessa ohjeistustaan, joten keskustelkaamme ja paljon, sillä niitä esimerkkitapauksia tuntuu moni kuumeisesti odottelevan. Tutustu Valviran ohjeistukseen täällä.

Veera Sydänmaanlakka
Tuottaja / A-lehdet, Digimedia SalesLab
@veerasydan

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

11.05.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 3/4: Kannusta ja vakuuta ostamaan

Varmista selkeiden, informatiivisten ja luottamusta herättävien sisältöjen avulla, että ostopäätös syntyy ja asiakkaan tilausprosessi on vaivaton.

lue lisää

14.04.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 2/4: Hehkuta tiesi harkintalistalle

Vakuuta asiakkaasi sisällöllä, joka tuo esiin tuotteesi parhaat puolet ja kertoo, miten eroat kilpailijoista.

lue lisää

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?

lue lisää