Icon
Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt? IABlogi

Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt?

09.09.2021 | Pilvi Rissanen

Yhteiskunnassa on tapahtumassa muutos, jossa teknologia ja avoimien datalähteiden hyödyntäminen näyttelee yhä suurempaa ja monimuotoisempaa roolia. Tällä hetkellä markkinointipäättäjien yksi suurimpia haasteita on ymmärtää, mitkä koronakriisin tuomat muutokset ovat pysyviä ja mitkä eivät. McKinseyn (1 tuoreen tutkimuksen mukaan 90 % johtohenkilöistä uskoo, että covid-19-pandemia tulee muuttamaan olennaisesti heidän liiketoimintatapojansa ja 85 % että kriisillä on pitkäkestoinen vaikutus heidän asiakkaittensa tarpeisiin seuraavien viiden vuoden aikana. Lähes 3/4 vastaajasta on sitä mieltä, että pandemian tuomat muutokset ovat merkittävä kasvumahdollisuus. Siitä huolimatta vain 21 % kokee, että heillä on asiantuntemusta, resursseja ja sitoutuneisuutta kasvun tavoittelemiseksi.

Yhteiskunnan teknologinen murros on modernisoinut myös ulkomainosmedian toimintaympäristöä ja suunnittelutyökaluja. Listasin kolme digitaalisen ulkomainonnan trendiä, jotka ovat täällä jo nyt, valmiina brändien hyödynnettäväksi.

1. Kaikkea kaikille vai kohdennetumpaa massamainontaa ulkona?

Kuluttajien tarpeiden muuttuessa yhä yksilöllisemmiksi, on myös ulkomainonta mukautunut muutoksiin ja mainostajien uusiin tarpeisiin. Massamedian tavoin ulkomainonta tavoittaa suuret yleisöt tehokkaasti kohdentaen ja personoiden. Datan fiksu hyödyntäminen onkin jo lähes välttämättömyys. Ulkomainonnan hienostuneet suunnittelutyökalut tarjoavat mainostajille tehokkaita datamassojen mallintamisen keinoja, joiden avulla on mahdollista tavoittaa kohdeyleisö yhä relevantimmalla viestillä. Brändit, jotka osaavat hyödyntää ulkomainonnan kohdennustyökaluja erottuvat massan keskeltä ja se voi olla ratkaiseva tekijä kilpailijoista erottumiseen.

Ulkomainonnan kehittynein suunnittelutyökalu on Audience Engine, jonka hyödyntämä data kattaa koko Suomen väestön. Audience Engine yhdistää jokaisen mainoslaitteen tarkan sijaintitiedon tietoon erilaisten kohdeyleisöjen liikkeistä. Työkalu huomioi niin kodin kuin työpaikankin sijainnit sekä niiden väliset reitit. Mainostajalla on aivan uudenlaisia mahdollisuuksia kohdentaa kodin ulkopuolista mainontaa.

Dataa hyödynnetään entistä paremmin myös uudistuvalla Helsinki-Vantaan lentoasemalla, joka on nyt digitaalisempi kuin koskaan. Lentoaseman kohderyhmiä mallinnetaan Heartbeats-kohderyhmätyökalun avulla, joka mahdollistaa esimerkiksi B2B-kohderyhmän tavoittamisen aikaisempaa tarkemmin.
Erilaiset lokaatiot sekä niihin liittyvät ainutlaatuiset ominaispiirteet ovat edelleen yksi ulkomainonnan vahvuuksista, jota yleisötuntemukseen perustuva suunnittelutapamme täydentää.

2. Digitaalista ulkomainontaa on mahdollista ostaa myös ohjelmallisesti

Mainonnan ohjelmallinen ostaminen mielletään helposti online-maailmaan, mutta tänä päivänä myös ohjelmallinen ulkomainonta voidaan yhdistää osaksi monikanavaista kampanjasuunnittelua.

Clear Channelin LaunchPAD-alusta mahdollistaa digitaalisen ulkomainonnan ostamisen reaaliajassa. Samalla kampanjan tehokkuutta voidaan maksimoida koordinoimalla ulkomainonta yhteen muiden mainostapojen kanssa. Monipuolisten kohdentamis- ja mittaamismahdollisuuksien ansiosta ohjelmallinen ulkomainonta herättää kysyntää koko Euroopassa tarjoten merkittävän lisän markkinoinnin suunnitteluun.

3. Miten ulkomainonnan avulla voidaan kehittää toimivampia kaupunkitiloja?

Toimialana digitaalinen ulkomainonta tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia kaupunkien elävöittämiseen ja kaupunkimiljöön muodostumiseen. Elävä kaupunkitila on kudelma monenlaisista elementeistä, jossa myös ulkomainonnalla on oma roolinsa. Älykkäämpää kaupunkikulttuuria rakentaa niin kaupunkipyöräverkosto kuin digitaaliset mainosnäytöt kaupunkien vilkkaimmilla paikoilla, jolloin brändit hyötyvät läsnäolosta kuluttajien keskuudessa kontekstuaalisen sisällön avulla.

Clear Channel on panostanut voimakkaasti digitaaliseen verkostoonsa. Investoimme rohkeasti uuteen teknologiaan ja mainosverkostojen laajentamiseen niin nyt kuin tulevaisuudessakin. Meneillään olevan vuoden aikana verkostomme on laajentunut jo 335 uudella mainosnäytöllä, joista 324 on digitaalisia. Erinomainen valtakunnallinen tavoittavuutemme on kasvanut tänä vuonna yhdeksällä uudella kaupungilla, kahdella ostoskeskuksella ja 18 ruokakaupalla – ja lisää on tulossa. Nyt ei ole aika painaa jarrua vaan kaasua. Panostus alan moderneimpiin mainosnäyttöihin on kiihdyttänyt ulkomainonnan digitalisaatiota ja tarve datan systemaattiselle hyödyntämiselle lisääntyy kaikkialla.

Lähde: 1) McKinsey (2020) Innovation in a crisis: Why it is more critical than ever

Pilvi Rissanen, Clear Channel Suomi Oy

Kirjoittaja on Clear Channel Suomi Oy:n markkinointipäällikkö, joka uskoo ulkomainonnan ylivertaiseen tavoittavuuteen ja on erityisesti kiinnostunut näkemään, kuinka digitaalinen ulkomainonta tukee tulevaisuuden älykkäiden kaupunkien, Smart Cityjen, rakentumista.  kuuluu myös Suomen ulkomainosliiton markkinointityöryhmään.

Clear Channel Finland on Suomen johtava ulkomainosyhtiö, joka tarjoaa asiakkailleen valtakunnallisesti tavoittavan mainosverkoston sekä monipuoliset ja näyttävät mainospinnat.

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää

01.07.2022

IAB Studio: Ulkomainonnan kirkas tulevaisuus

IAB studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista digimarkkinasta ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin vieraana, puhumassa digitaalisen ulkomainonnan tulevaisuudesta Jesse Jussila Clear Channelilta, Jenni Heinonen JCDecauxilta ja Outi Pekkala dentsulta.

lue lisää

14.06.2022

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

01.12.2021

Mainostajat kaipaavat dataa digitaalisen ulkomainonnan vaikuttavuudesta

IAB:n digitaalisen ulkomainonnan työryhmä teetti toukokuussa 2021 kyselytutkimuksen kartoittaakseen digiulkomainonnan mainostajien tarpeita ja toiveita. Yhdessä kysymyksessä tiedusteltiin mainostajien toiveita digiulkomainonnan tulevaisuuden kehitykseltä.

lue lisää