Icon
Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla IABlogi

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

03.06.2020 | Jaakko Kuivalainen

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

Kerroin IAB:n Smart Marketing -seminaarissa puheenvuorossani yhteishankkeesta jossa 1. osapuolen dataan perustuen saadaan kohdennukset toimimaan kaikissa selaimissa Adformin DSP:n ja datamarkkinapaikan avulla.

Tämä on hieno esimerkki siitä että kotimaiset toimijat yhdessä kansainvälisten teknologiayhtiöiden kanssa voivat vaikuttaa ja olla mukana kehityksen etulinjassa digimarkkinoinnin murroksessa, joka liittyy edessä häämöttävään kolmannen osapuolten evästeiden kuolemaan.

Yhteistyön tavoitteena on varautua tulevaan evästemuutokseen mutta myös parantaa ohjelmallisen ostamisen toimivuutta jo lähiaikoina Safari- ja Firefox-selainten osalta. Kehitys kohdistuu kohderyhmien sekä raportoinnin ja mittauksen toimintaan 1. osapuolen datalla.

Ohessa kumppaniemme kommentit yhteistyöstä.

Antti Kallio, Dagmar, Chief Business Officer

“Dagmarille on tärkeää myös jatkossa varmistaa, että mainontaa pystytään ostamaan laadukkaasti, tehokkaasti ja kohdistetusti, joten ensimmäisen osapuolen evästeistä kootut kohdeyleisöt ovat jatkossa tärkeä osa tehokasta markkinointia.

”Toivomme, että pystymme löytämään parhaat tavat saada ensimmäisen osapuolen tunnisteet osaksi ostamisen ekosysteemiä. Näemme, että yhteiset ID:t ja ensimmäisen osapuolen evästeet tulevat täyttämään kolmannen osapuolen evästeiden jättämän aukon kohdistustekniikoissa.”

Christopher Fernandez, Matterkind (IPG MB) Managing Director, Nordics:

”Tapamme toimia on kokeilla uusia innovaatioita ja saada kokemusta uudesta osallistumalla, joko Proof of Consepteihin tai tekemällä omaa pilotointia. Nykyisellään yleisökohdennuksiin liittyy epävarmuutta ja on tärkeää löytää uusia toteutustapoja”

”Vaikka lyhyellä aikavälillä onkin epävarmuutta, näemme paljon potentiaalia uusissa ratkaisuissa. Pidemmällä aikavälillä en ole huolissani. Evästeiden muutokset lopulta parantavat esimerkiksi mittausta ja kohdennukset uudistuvat osana muutoksia.”

Jakob Bak, Adform, CTO

“Kaikki tiet vievät Roomaan, ja tässä tilanteessa 1. osapuolen datan aktivointi on tämän toimialan Rooma, kun 3. osapuolen keksien käyttö loppuu. Tämä muutos on myös oleellinen, sillä se mahdollistaa kohdentamisen ohjelmallisesti mm. Safarin liikenteeseen, joka on jo jonkin aikaa puuttunut. Lisäksi tällä muutoksella korostetaan paikallisten julkaisijoiden tärkeyttä, ja ohjataan kansainvälisille, ns. walled garden -toimijoille, kuten Facebookille ja Youtubelle valuvaa mainosrahaa myös näille paikallisille medioille.”

” Tämä testi antaa juurikin niitä kaivattuja suuntaviivoja sille, miltä tulevaisuus tulee näyttämään, kun 3. osapuolen keksit vaihtuvat 1. osapuolen dataan. Odotamme siis mielenkiinnolla testien tuloksia.”


Dagmar ja IPG Mediabrands voivat hyödyntää 1. osapuolen evästeisiin perustuvia kohdennuksia Adformin DSP:llä ja Adformin datamarkkinapaikalla

Kerromme lisää tämän niin kutsutun Proof of Conseptin laajemmasta saatavuudesta lähiaikoina projektin edetessä. Tekninen toteutus alkaa olla valmis ja seuraavana vaiheena on testaus Dagmarin ja IPG Mediabrandsin valittujen asiakkaiden kampanjoilla.

Jaakko Kuivalainen

Jaakko Kuivalainen, Director, B2B Digital Business, vastaa Sanoman mediamyynnin digitaalisesta liiketoiminnasta ja tuotekehityksestä. Juoksemisen lisäksi vapaa-ajan harrastuksiin hänellä kuuluu usein iltaisin olevat kansainvälisten toimialajärjestöjen telcot.

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää

23.02.2024

IAB Studio: Jäsenet kysyy ja IAB vastaa - Ohjelmallinen ostaminen.

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta. Jaksossa vastataan IAB jäseniltä tulleisiin kiperiin kysymyksiin, koskien ohjelmallista ostamista. Tule kuuntelemaan!

lue lisää