Icon
Terveisiä maailmanmullistusten reunalta eli miten kolmen C:n malli auttaa digimarkkinoijaa IABlogi

Terveisiä maailmanmullistusten reunalta eli miten kolmen C:n malli auttaa digimarkkinoijaa

09.04.2020 | Rickard Lawson & Sini Orkola-Sahramies, Strossle

Maailma, myös markkinoijien tuntema sellainen, on suurten muutosten alaisena. Jo ennen koronavirusta maailma kohtasi Trumpin, Googlen ilmoituksen evästeistä, vastuullisuuden lähes pakollisen korostumisen brändien tekemisessä…ihan vain muutamia mainitakseni. Muutos on tullut ja nyt ratkaistavaksi jää miten käsittelemme sitä.

COVID-19 vaikuttaa miljardien ihmisten elämään. Ei ole järkeä yrittää esittää, että mikään ei olisi muuttunut, mutta toisaalta ei ole järkevää myöskään olla tekemättä yhtään mitään. Ihmiset tarvitsevat näinäkin aikoina tuotteita ja palveluita sekä tietoisuutta niiden olemassaolosta.

Kriisi luo aina poikkeustilan, joka synnyttää erilaisia ilmiöitä. Niitä ovat esimerkiksi pienyritysten tukikampanja, sekä uusien liiketoimintamallien syntyminen aina huippuravintoloiden kotiinkuljetuspalveluista alkoholifirman käsidesitarjontaan. Oma ilmiönsä on myös se, että online-median kulutus on kasvanut jopa +20% normaalitasosta*. Mutta miten ottaa kaikki hyöty digibuustista irti sen oman ilmiönsä mainostamiseen?

Olennaisinta päätöksessä on pohtia mikä on tärkeää yleisöllesi, ei markkinoijalle tai brändille. Meillä Strosslella on käytössä kolmen C:n malli.

Ensimmäiseksi yritä ymmärtää mikä sitouttaa ASIAKASTA (CUSTOMER). Toisin sanoen laita päähäsi asiakkaan ”hattu” ja pohdi, mitä asiakkaasi haluavat. Ratkaise heidän ongelmansa, tarjoa inspiraatiota tai jaa suosituksia tuotteestasi tai palvelustasi. Tämän jälkeen mieti KONTEKSTIA (CONTEXT) eli sitä, millaisessa ”moodissa” he ovat, kun yrität sitouttaa heitä. Esimerkiksi kun asiakkaasi haluavat lukea uutispalveluista mielenkiintoisia uutisia, käytä natiivimainontaa. Sen sijaan kun he etsivät jotain ostettavaa, tai katsovat videoita, käytä sosiaalista mediaa. Lopuksi mieti OLOSUHTEITA (CIRCUMSTANCES) eli onko käyttäjä liikkeellä eli tavoitettavissa mobiilin kautta, töissä desktopin äärellä vai jossain muualla.

Tällä mallilla saat rakennettua itsellesi nopeasti ja helposti markkinointisuunnitelman, joka huomioi sekä asiakkaan tarpeet että oikean kanavan hänen tavoittamiseensa – myös kriisitilanteessa.

Koska poikkeustila on tuonut kotikonttorityön hyvin tutuksi, pidä huolta myös itsestäsi. Mieli kaipaa välillä inspiraatiota ja virikettä. Sitä tarjoaa esimerkiksi Netflixin Cocaineconomics-kampanja Wall Street Journalissa. Toinen kahvitauon arvoinen kampanja on jopa Cannesin leijonan voittanut Intelin «The Beauty Inside» - tämä sopii jo nimensä vuoksi katsottavaksi juuri nyt.

  

Blogitekstin kirjoittajina toimivat Strossle Internationalin CMO Rickard Lawson ja Strossle Finlandin maajohtaja Sini Orkola-Sahramies.

*Strosslen mainosinventaari on kasvanut +20 miljoonaa impressiota maaliskuusta lähtien.

11.08.2020

Koronavirus markkinoinnin muutoksen kiihdyttäjänä

Kesälomilta palataan tilanteeseen, jossa on edelleen paljon pandemiasta johtuvaa epävarmuutta mutta myös uutta toiveikkuutta. Nyt toivotaan ettei toinen aalto iske kovaa ja samalla mietitään mihin pitäisi panostaa vai pitäisikö vielä odottaa.

lue lisää

20.05.2020

Hälsningar från Sverige – Ämnesområdet prebid, opensource sellers.json och schain

IAB:n uutena jäsenenä tämän vuoden alussa aloitti Netric, jonka toimitusjohtaja Daniel Ahlbert ottaa ensimmäisessä IAB Blogissa kantaa mm. prebid-ratkaisuihin ja niiden tuomiin hyötyihin julkaisijoiden mainosinventaarissa. Kannattaa siis perehtyä, ainakin jos olet median puolella duunissa.

lue lisää

19.05.2020

5 kysymystä videomainonnasta poikkeusaikana - Suomen videoasiantuntijat vastaavat!

IAB:n videomainonnan työryhmän asiantuntijat vastaavat kysymyksiin ja huoliin, mitä poikkeusaika on mainostajissa ja markkinoijissa saattanut herättää. Jutun pohjalta löydät myös asiantuntijoiden omat vinkit tähän aikaan ja videomainontaan.

lue lisää

09.04.2020

Terveisiä maailmanmullistusten reunalta eli miten kolmen C:n malli auttaa digimarkkinoijaa

Maailma, myös markkinoijien tuntema sellainen, on suurten muutosten alaisena. Jo ennen koronavirusta maailma kohtasi Trumpin, Googlen ilmoituksen evästeistä, vastuullisuuden lähes pakollisen korostumisen brändien tekemisessä…ihan vain muutamia mainitakseni. Muutos on tullut ja nyt ratkaistavaksi jää miten käsittelemme sitä.

lue lisää