Icon
IAB Studio: Mitä ihmettä Google Analyticsin ympärillä tapahtuu IABlogi

IAB Studio: Mitä ihmettä Google Analyticsin ympärillä tapahtuu

18.03.2022 | iab

Meillä kävi IAB Studiossa Pasin vieraina Christopher Fernandez Matterkindilta ja Petri Mertanen Mertanen Analyticisilta puhumassa päivän polttavasta aiheesta: mitä ihmettä Google Analyticsin ympärillä tapahtuu?

Mitä Google Analyticsin ympärillä oikein tapahtuu

Usean Euroopan maan tietosuojaviranomainen on todennut alkuvuoden aikana, että Google Analyticsin keräämää sivustoanalytiikkadataa on siirretty ilman riittävää lupaprosessia Yhdysvalloissa sijaitseville palvelimille. Tätä kautta mm. Itävallan ja Ranskan viranomaiset ovat linjanneet Google Analyticsin rikkovan GDPR-asetusta. Tietosuojaviranomaiset ovat saaneet asian käsittelyyn tietosuoja-aktivistien (NOYB) valitusten kautta ja valituksia on tullut edellämainittujen maiden lisäksi myös muualla Euroopassa.

Tarvitseeko olla huolissaan?
Suomessa ei vastaavia päätöksiä viranomaisten osalta ole tullut, mutta Traficom on aloittamassa selvitysprosessia julkishallinnon organisaatioiden käyttämistä pilvipalveluista. Varsinaiseen paniikkiin asian tiimoilta tässä vaiheessa tuskin on syytä ja erityisesti kannattaa muistaa, että kyse on kaikista markkinoinnin työkaluista, joiden palvelimet sijaitsevat Euroopan ulkopuolella. Google Analytics on joutunut valokeilaan mm. suuren käyttäjämäärän takia.

Kuuntele lisää Toffen ja Peten näkemyksiä IAB Studiosta!

 

Kuuntele koko jakso tästä:

 

Kiinnostaako yhteistyö IAB Studion kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!

Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa: 



18.03.2022

IAB Studio: Mitä ihmettä Google Analyticsin ympärillä tapahtuu

Meillä kävi IAB Studiossa Pasin vieraina Christopher Fernandez Matterkindilta ja Petri Mertanen Mertanen Analyticisilta puhumassa päivän polttavasta aiheesta: mitä ihmettä Google Analyticsin ympärillä tapahtuu?

lue lisää

15.10.2019

Missä piilevät datan hyödyntämisen sudenkuopat?

Datalla voi turvallisin mielin tehdä liiketoimintaa ohjaavia päätöksiä, kunhan pitää huolta datan määrästä, laadusta ja laaja-alaisuudesta.

lue lisää

05.06.2015

Kuka kuuntelee ja mistä tiedämme sen?

Tiedon keruu ja kävijäseuranta eivät ole minkään arvoisia, jos niitä ei osata käyttää hyödyksi.

lue lisää

30.04.2014

Startups: How To Build A Content Strategy From Scratch

However, before you rush into developing content to publish to your site, you should take some time to create a plan for your team (or, if you are the only one working on content right now, your future team).

lue lisää